تقسیم اجاره بهای ملک موروثی به چه شکل میباشد؟

تقسیم اجاره بهای ملک موروثی

نکات قابل توجه در هنگام خرید ملک موروثی

در صورتی که قصد داشته باشید که ملک موروثی خریداری کنید بایستی نکاتی را در مورد تنظیم مبایعه نامه رعایت کنید تقسیم اجاره بهای ملک موروثی

تقدیم گواهی انحصار وراثت الزامی است

تمامی وراث در زمان انجام معامله باید حضور داشته باشند

ارائه مفاصا حساب مالیات بر ارث الزامی است

در میان وراث نباید شخص محجوری وجود داشته باشد

باید برای شخص محجور حتما قیم انتخاب و تعیین شود

بعد از انجام معامله باید سهم هر یک از وراث پرداخته شود

در صورت وجود وصیت نامه از متوفی باید وصیت نامه به طور دقیق بررسی شود

درج شماره و مشخصات مدارک مستندات ابرازی و مرجع صدور آنها اعم از گواهی حصر وراثت، وکالتنامه، قیم نامه، مفاصا حساب مالیات بر ارث، وصیت نامه و غیره در متن مبایعه نامه تنظیمی در هنگام انجام معامله.

برای اینکه معامله ملک انجام شود باید مالکیت اشخاص به عنوان مالکی که قصد فروش دارند احراز شود و سند مالکیت باید به اسم شخصی که فوت کرده باشد و بنا به ارث بین وراث تقسیم شود.
از تمامی وراث نظر پرسیده نسبت به موافق بودن به فروش ملک موروثی و گرفتن گواهی حصر وراثت از وراث

در زمان تنظیم مبایعه نامه تمامی وراث باید حضور داشته باشند و مبایعه نامه را امضاء نمایند اما در صورتی که وراث حضور نداشته باشند و یا اینکه مخالف فروش ملک باشند در این صورت خریدار با مشکلات زیادی رو به رو خواهد بود زیرا در صورتی که سایر وراث موافقت نکرده باشند قادر به تصرف در ملک نخواهد بود.

برای تقسیم اجاره بها در ملک موروثی باید مطابق با طبقات ارث رفتار کرد. یعنی پس از دریافت اجاره بهای ملک متوفی از مستاجر این اجاره بها به نسبت تعیین شده در طبقات ارث بین وراث تقسیم می شود.

تقسیم اجاره بهای ملک موروثی به چه صورت است؟

در حال حاضر اغلب پرونده هایی که در مراجع قضایی وجود دارد مربوط به تقسیم ارث و نحوه ی اجرا و تقسیم آن و در بسیاری از موارد نحوه تقسیم اموال غیر منقول مثل چگونگی تقسیم اجاره بها در ملک موروثی در بین وراث که برای داشتن اطلاعات کافی از این موارد به توضیح  تقسیم اجاره بهای ملک موروثی میپردازیم.

هرچه به سمت آینده جلو میرویم با محدودیت و ممنوعیت هایی در مورد نقل و انتقال اموال غیر منقول مواجه میشویم که در صورت رعایت نکردن این قوانین با مشکلاتی رو به رو خواهیم شد.در جامعه ما بسیاری از افراد با پیش بردن روش های سنتی و با توجه به این روش ها معاملات خود را انجام میدهند و بعد از گذشت زمان به دلیل اینکه در قراردادی که برای معامله منعقد کردند ابهامات و نواقصی وجود دارد و اختلافاتی میان طرفین معامله بوجود می آید دچار مشکلات زیادی میشوند که برای حل و فصل این مشکلات به مراجع قضایی مراجعه کرده و اقدام به شکایت در جهت حل مشکل می نمایند و در این راستا وقت و هزینه های زیادی را صرف می کنند.

یکی از مشکلات عدیدی که در جامعه امروزی ما وجود دارد امور مربوط به املاک موروثی و تقسیم اجاره بها در ملک موروثی است که بعد فوت هر شخصی اموال او به صورت قهری و بنا به ارث به موروث منتقل میگردد.مالکیت وراث نسبت به اوامل به جا مانده از شخص به صورت مشاعی است و نسبت به تمامی اموال متوفی به صورت شریکی سهم خواهند داشت. وراث بعد از فوت متوفی یا اموال را بین خود تقسیم می کنند و یا اموال غیر منقول متوفی را فروخته و در مبلغ حاصل از فروش هر یک به میزان سهم الارث خود ازمبلغ ارث میبرند.

تقسیم اجاره بهای ملک موروثی

تقسیم اجاره بهای ملک موروثی

مطالبه اجاره بها در ملک موروثی توسط وکیل

در صورتی که یکی از وراث از جانب سایر وراث وکالت نامه داشته باشد و فقط شخصی که وکالت نامه دارد در زمان معامله حضور داشته باشد باید به چند نکته توجه داشت:

زمانی که شخصی وکالت دارد باید به وکالت نامه و عزل ولیک از سمت وکالت به طور دقیق بررسی شود، وکالت نامه باید

نکته اول اینکه تا حد امکان در خصوص اعتبار وکالت نامه ارائه شده و عدم عزل وکیل از سمت وکالت بررسی لازم صورت پذیرد برخی از توجه داشته باشید که وکالتنامه ارائه شده بایستی یا در یکی از دفاتر اسناد رسمی و یا در صورت اقامت وراث در خارج از کشور در یکی از کنسولگری های ایران در خارج از کشور تنظیم شده باشد و توصیه می گردد از پذیرفتن دست نوشته عادی مبنی بر اذن در فروش و غیره به لحاظ محرز نبودن صحت و اصالت آن پرهیز نمایید.

نکته دوم اینکه موضوع وکالت و حدود اختیارات وکیل مورد بررسی واقع و ملاحظه شود که آیا وکیل حق فروش و انجام سایر معاملات نسبت به ملک موضوع معامله را دارد یا خیر؟ نکته سوم در ارتباط با احراز سمت و اختیار وکیل برای دریافت ثمن و مبلغ معامله است. ماده ۶۶۵ قانون مدنی در این باره مقرر می دارد :”وکالت در بیع وکالت در قبض ثمن نیست …” بنابراین و با عنایت به صراحت و روشنی ماده قانون مذکور، خریدار بایستی علاوه بر احراز اختیار وکیل برای فروش ملک مندرج در وکالتنامه در مورد سمت و اختیار او برای دریافت ثمن و مبلغ معامله نیز یقین حاصل نماید.

تقسیم اجاره بها در صورت وجود حکم حجر برای وراث

اگر در میان وراث شخص صغیری وجود داشته باشد نمیتواند نسبت به اموال و حقوق مالی خود حق تصرف داشته باشد و معامله ای انجام دهد و حتما باید این اقدامات توسط قیم او که از جانب دادستان و دادگاه مشخص شده انجام شود پس در ابتدا باید بررسی شود که شخصی به عنوان قیم مشخص شده یا خیر و در صورتی که قیم مشخص نشده باشد معامله ای نمیتوان انجام داد و در صورت انجام معامله باطل می باشد.

قیم حق فروش مال غیرمنقولی که برای صغیر است را ندارد و باید قصد فروش مال غیرمنقول از جانب صغیر را به دادسرا اعلام نماید و دادستان بررسی های لازم را در این مورد انجام میدهد و در صورتی که فروش مال غیر منقول را صلاح بداند مجوز فروش را صادر میکند. بنابراین خریدار مال باید قیم نامه و مجوز واحد سرپرستی دادسرای مربوطه را از قیم دریافت نماید.

بعد از فوت متوفی وراث باید ظرف مدت ۶ماه از تاریخ فوت اقدام به گرفتن نامه مالیاتی بر ارث نمایند،در این اظهارنامه باید تمامی موارد مربوط به متوفی درج شده باشد مثل تمامی اموال و دیون و واجبات مالی شخص متوفی و …..

شخص خریدار علاوه بر مدارکی که باید برای خرید مال مطالبه میکرد باید مفاصا حساب مالیاتی را هم دریافت نماید.

در نهایت برای فروش ملک موروثی در میان وراث باید به تمامی نکاتی که در بالا ذکر شد دقت بسیار فراوانی را داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.