قوانین حضانت و ارث

قوانین حضانت و ارث

قوانین حضانت و ارث چیست؟

حضانت به معنی نگه داری و تربیت فرزند است ، مطابق با قانون مدنی ، حضانت فرزند حق و تکلیف والدین می باشد ، از این رو والدین بدون دلیل موجه نمی توانند از این تکلیف سر باز زنند و از سوی دیگر دادگاه نیز بدون هیچ دلیلی نمی تواند ، این حق را از والدین سلب نماید ، در این مقاله به بررسی قوانین حضانت و ارث پرداخته شده است .

حضانت و ارث

در رابطه با قوانین حضانت و ارث می توان گفت که حضانت هنگامی موضوعیت پیدا خواهد کرد که والدین فرزند ، با طلاق از هم جدا می شوند ، یکی از والدین یا هر دو فوت کند ، فرزندی از ازدواج موقت متولد شود و یا اینکه عدم صلاحیت پدر و مادر محرض گردد ، از این رو با محقق شدن چنین شرایطی ، باید فرد صلاحیت داری جهت پذیرفتن حضانت فرزند مشخص گردد .

در موارد طلاق ، ازدواج موقت و عدم صلاحیت پدر ، مادر تا ۷ سالگی می تواند حضانت فرزند را پذیرا باشد ، پس از این سن با توجه به مصلحت فرزند و شرایط والدین ، دادگاه حضانت را تعیین خواهد کرد .

در مواردی که که به واسطه ی مرگ ، طلاق ، ازدواج موقت و … پدر توانایی دریافت حضانت را ندارد ، مادر جهت دریافت حضانت بر جد پدری اولویت دارد لذا حتی در صورت ازدواج مجدد ، چنانچه مادر اثبات نماید که این ازدواج مانع از انجام وظایف او نمی شود ، می تواند با جلب نظر دادگاه ، مجددا حضانت فرزند را عهده دار باشد .

هنگامی که حضانت فرزند به شخصی سپرده می شود ، با توجه به اینکه آن شخص ، پدر ، مادر ، جد پدری یا نزدیکان فرزند باشد ، میزان تصمیم گیری او در رابطه با ارث فرزند متفاوت خواهد بود زیرا مسئله ی حضانت با موضوع قیومت متفاوت است زیرا قیومت به معنای اداره ی امور مالی فرزند می باشد و پس از پدر ، مادر جهت دریافت قیومت اولویت خواهد داشت و در صورت عدم پذیرش حق قیومت فرزند از سوی مادر ، به جد پدری خواهد رسید .

تقسیم ارث در صورت قیومت مادر

اگر مادر ضمن دریافت حق حضانت ، قیومت طفل را داشته باشد ، تا سن ۱۸ سالگی فرزند ،  بدون مصلحت فرزند نمی تواند تغییری در  ارث کودک ایجاد نماید ، زیرا قانون،  فرد زیر ۱۸ سال را صغیر می داند از این رو در رابطه با امورمالی وی مانند ارث ، نمی توان تغییری چون خرید و فروش بدون مصلحت فرزند را ایجاد کرد .

هنگامی که ارث به فرزندی می رسد ؛ فردی که حضانت فرزند را به عهده دارد ، تنها با دریافت حکم قیومت  و با توجه به مصلحت فرزند ، می تواند به اداره ی امور مالی فرزند اقدام نماید .

در صورت بروز مشکل در زمینه انحصار وراثت می توانید از مشاوره حقوقی وکیل ارث مورد اطمینان خود در موسسه حقوقی آرتین از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.