عده در طلاق چیست و چه مدتی بعد از طلاق دارد؟

توافقات طلاق

 عده در طلاق چه معنی دارد؟

عده خانم یا عده طلاق از نظر فقهی،حالت انتظار شرعی است که زن پس از طلاق، زوال نکاح یا مرگ شوهر بایستی مدتی صبر نموده سپس می تواند با شخص دیگری ازدواج کند. دلیل واقعی عده یکی  از اسرار الهی می باشد که بشر از آن آگاهی ندارد اگر چه از برخی حکمت های آن از قبیل انعقاد نطفه، احترام به حریم زوجیت، احترام و حفظ شخصیت زن، احترام به احساسات وابستگان شوهر در صورت فوت آن و …  مطلع می باشد.

عده طلاق از نظر فقه

در اسلام مدت زمان عده را از آنچه که در قرآن در مورد عده طلاق آمده است، برداشت نموده اند. بر این اساس زنی که به صورت ماهیانه و یا حداکثر سه ماه یک بار، حیض می شود، پس از طلاق یا فسخ نکاح، مدت عده او سه قرء خواهد بود. در اینجا منظور از قرء، طهر است نه حیض، طهر در واقع مدت زمان بین دو حیض است که زنان از خون ها ی حیض و نفاس پاک هستند.

با توجه به اینکه باید در طهری که در آن آمیزشی صورت نگرفته باشد، طلاق انجام شود، با نخستین حیض زن یک طهر محاسبه می شود. پس از پایان حیض،طهر دوم شروع می شود که با دیدن حیض دوم، دو طهر محاسبه می شود.پس از پایان این حیض نیز طهر سوم آغاز می شود که با دیدن حیض سوم، طهر سوم نیز کامل شده و بنابراین مدت عده به پایان می رسد. کمترین مدت برای عده طلاق با فرض سه طهر بودن آن، ۲۶ روز می باشد. اکثر مراجع معتقدند چنانچه زن در سن زنانی باشد که حیض می شوند ولی او حیض نمی شود، عده او سه ماه قمری خواهد بود. همچنین اگر زنی در هنگام طلاق حامله باشد،عده ی او وضع حمل است. در وضع حمل نیز تفاوتی میان سقط شدن جنین و یا کامل متولد شدن نوزاد نیست.

مفهوم قانونی

بر اساس ماده ۱۱۵۰ قانون مدنی نیز، عده مدت زمانی است که زنی که نکاحش منحل شده باشد نمی تواند شوهر دیگری اختیار کند.

عده طلاق از نظر قانون

با توجه به اینکه دلایل منحل شدن نکاح متفاوت است، انواع عده وجود دارند که عده طلاق یکی از آنها می باشد.

برای عده طلاق سه حالت در نظر گرفته شده است: عده نکاح دائم، عده نکاح موقت و عده زن حامله. در مواد ۱۱۵۱ تا ۱۱۵۳ در مورد این سه حالت اینگونه آمده است:

عده نکاح دائم: سه طهر می باشد مگر اینکه زن به اقتضای سن( یائسه یا صغیر بود) عادت زنانگی نداشته باشد که در این صورت عده او ۳ ماه قمری می باشد.

عده نکاح موقت: این عده چه در صورت انقضای مدت نکاح و چه بخشش مرد، در مورد زن غیر حامله دو طهر است مگر اینکه به اقتضای سن عادت زنانگی نداشته باشد که در این صورت ۴۵ روز است.

عده زن حامله: چه نکاح دائم و چه نکاح موقت بوده باشد، در صورت حامله بودن زن، زمان عده تا وضع حمل می باشد. هر چند در فاصله کوتاهی بعد از طلاق،  وضع حمل صورت گرفته باشد.

توجه شود که عده ی زن حامله ای که شوهرش فوت شده باشد با آنچه که در بالا گفته شده تفاوت دارد و مورد بالا در مواقع فسخ نکاح و طلاق  اجرا می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.