دیرکرد تحویل ساختمان چه عواقبی خواهد داشت؟

دیرکرد در تحویل ساختمان

تاخیردرانجام تعهد تحویل ساختمان چه عواقبی دارد؟

   از دعاوی که در مورد قرارداد ها ممکن است به وجود بیاید، دیرکرد تحویل ساختمان می باشد. تحویل ساختمان نیز یکی از مفاد قراردادهای خرید و فروش ملک می باشد. در صورتی که انجام تعهد، تاخیر داشته باشد، طرف قرارداد می تواند خسارت ناشی  از تاخیر را درخواست و دریافت نماید. خسارتهای تاخیر در پرداخت دین و نیز شروط قرارداد ها در واقع تراضی است که درباره خسارات ناشی از عدم اجرای تعهد وجود دارد. در ماده ۳۷۶ قانون مدنی آمده است که چنانچه در تسلیم مبیع یا ثمن تاخیر صورت گیرد، شخص ممتنع را می توان اجبار به تسلیم مبیع یا ثمن نمود.

همچنین طبق ماده ۳۷۸ قانون مدنی حق حبس در عقد بیع وجود دارد، به عبارتی هر کدام از طرفین معامله یعنی بایع و مشتری حق دارند از تسلیم ثمن یا مبیع خودداری نموده تا طرف دیگر معامله حاضر به تسلیم گردد، به جز در مواردی که برای مبیع یا ثمن مهلت معین داده شده باشد که در این صورت هر کدام از مبیع و ثمن که حال باشد، بایستی تسلیم گردد.

دیرکرد در تحویل ساختمان

معامله ساختمان نیز در واقع  یک عقد بیع می باشد. در خرید و فروش ساختمان ها و نیز پیش فروش آن ها که امری رایج می باشد، دیر کرد در تحویل ساختمان که یکی از نمونه های تاخیر در انجام تعهد می باشد ، خیلی اوقات اتفاق می افتد.

چنانچه هنگام عقد قرار داد، برای دیر کرد در اجرای تعهد اعم از دیرکرد در تنظیم سند قطعی انتقال و یا تحویل ساختمان، خسارتی در نظر گرفته شده باشد، در صورت دیرکرد در تحویل ساختمان نسبت به تاریخ ذکر شده در قرارداد، مشتری می تواند به دادگاه مراجعه نموده و علاوه  ارائه دادخواستی مبنی بر الزام بایع به انجام تعهدات خود، درخواست دریافت خسارت دیرکرد نیز نماید.

در مورد میزان خسارت دیر کرد، معمولا طرفین معامله روی مبلغی توافق نموده و آن را در قرارداد ذکر می کنند که این مبلغ ممکن است به صورت روزانه محاسبه شود یعنی مثلا به ازای هر روز دیر کرد در تحویل ساختمان ، یک هزارم مبلغ قرارداد تعیین گردد و یا به صورت ماهیانه و … در ضمن چنانچه زمان انجام معامله برخی شروط طرفین معامله مثلا تاریخ تحویل به صورت شفاهی و در حضور حداقل دو شاهد گفته شده باشد، این شروط نیز لازم اجرا هستند و در دادگاه می توان به آنها استناد نمود.

خسارت دیرکرد تحویل ساختمان در صورت عدم اشاره در قرارداد

چنانچه در قرارداد، در مورد خسارت دیرکرد چیزی ذکر نشده باشد، مشتری می تواند ابتدا درخواست الزام به ایفای تعهد را بدهد و پس از مدتی دادخواستی مبنی بر دریافت خسارت تاخیر در انجام تعهد را به دادگاه ارائه نماید که در این صورت برای تعیین خسارت به کارشناسان دادگستری ارجاع داده می شود. البته باید به این نکته توجه نمود که مشتری در صورتی می تواند به دادگاه مراجعه نموده و در خصوص دیرکرد در تحویل ساختمان مورد معامله خواستار حقوق خود باشد که خود وی نیز به تعهدات خود به عنوان مشتری عمل کرده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.