وکیل انحصار وراثت+ انحصار در قانون چیست؟

وکیل انحصار وراثت

انحصار وراثت متاسفانه از مواردی است که در یک سال اخیر و با شیوع پاندمی کرونا در بیشترین حد ممکن مطرح شده و میشود چه بسا که پدر و مادران بسیاری فوت کرده و فرزندانشان درگیر تقسیم ترکه ایشان شده اند.ما در گروه وکلای آرتین با فراهم آوردن این مقاله و همراهی وکیل انحصار وراثت به روشن شدن ذهن شما عزیزان میپردازیم:

انحصار وراثت چیست؟

ارث، مالی است که به صورت منقول یا غیر منقول پس از فوت متوفی به ورثه تعلق می گیرد. برای تعیین مبلغ سهم هر یک از وراث پس از مرگ، ابتدا باید اقدام به تعیین ورثه نمود. قانون “انحصار وراثت“، تمامی مراحل و ضوابط مورد نیاز برای رسیدگی به امور ورثه و میراث به تشریح بیان نموده است. مرجع قانونی پس  از رسیدگی به این امور، نظر خود را تحت عنوان “گواهی انحصار وراثت” ارائه می دهد.

صدور گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت

مفهوم انحصار وراثت در حقوق به تعیین تعداد وراث متوفی از سوی مراجع دارای صلاحیت اطلاق می گردد. مرجع صدور گواهی انحصار وراثت، شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفقی می باشد. پس از فوت متوفی ممکن است مسائلی از قبیل دعاوی اصل و نسب، امور موقوفی و تولیت مطرح شود که رسیدگی به آنها از جمله وظایف دادگاه های عمومی است.

درخواست صدور گواهی انحصار وراثت به طور معمول از طرف یک یا چند نفر از وراث انجام می گیرد. این در حالی است که طلبکاران متوفی یا ورثه، فرد یا افراد مورد وصیت متوفی و فردی که از طرف متوفی مسئول اجرای وصیت شده نیز می توانند درخواست صدور تصدیق انحصار ورثه را ارائه نمایند.

لازم به ذکر است عدم مشارکت یا موافقت یک یا چند نفر از وراث، خللی را در پروسه صدور گواهی انحصار ورثه ایجاد نمی نماید.

چه زمانی به وکیل برای انحصار وراثت نیاز داریم؟

هر یک وراث جهت گرفتن سهم خود از ارث، باید ابتدا به اثبات وارثیت خود بپردازند و سپس، سهم الارث ایشان تعیین شود.

دادگاه در این مورد پس از انجام رسیدگی به صدور گواهی انحصار وراثت اقدام می نماید و آن را به اشخاص ذی نفع ارائه می دهد.

در این پروسه، آگهی انحصار وراثت منتشر می شود که در آن از افراد مطلع درخواست می شود تا اگر وصیت رسمی یا غیر رسمی  از متوفقی در اختیار دارند، به شواری حل اختلاف یا سایر افراد ذی نفع ارائه دهند. بنابراین گواهی انحصار ورثه بر اساس وصیت های ارائه شده صادر می شود.

در مواردی که اختلاف بر سر وصایای باقیمانده از متوفی وجود دارد، یا مشکلی بین وراث در زمینه تقسیم سهم الارث وجود داشته باشد، وکیل انحصار وراثت می تواند با علم به قوانین و بررسی اسناد و مدارک به وراث در تعیین سهم الارث عادلانه کمک نماید.

یک وکیل خوب، ضمن اطلاع از تمامی قوانین انحصار وراثت، شرط عدالت را رعایت نموده و با تجربه کافی بهترین و امین ترین یاری رسان بازماندگان متوفی در شرایط پس از فقدان وی می باشد.

گروه وکلی آرتین با بهره گیری از باتجربه ترین و خبره ترین وکلای پایه یک دادگستری، می تواند به مراجعین محترم در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور وراث در مراجع قضایی، اموال متوفی را شناسایی نموده و سهم الارث هریک از وراث را تعیین و مطالبه نماید.

اگر مطالب بالا به شما کمک کرد و با مشکل انحصار وراثت مواجه هستید، هم اکنون می توانید با گروه وکلای آرتین تماس گرفته و از مشاوره وکلای خبره آن بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.