وکیل سرقت در کرج+ بهترین وکیل کیفری در کرج

وکیل شرکت های تجاری

جرم سرقت جزو جرم هایی بوده است که ارتباط با اموال و دارایی اشخاص داشته است و شخص سارق با ربودن مالی از غیر بدون اذن مالک با قصد مجرمانه ای که ورود ضرر و زیان مالی به او بوده نموده است.در این مقاله ما سعی داریم در راستای معرفی وکیل سرقت در کرج مطالبی را برای شما عزیزان روشن کنیم.

به نظر شما جرم سرقت چیست؟

آیا شما هم نیاز به یک وکیل سرقت در کرج دارید؟

گروه وکلی آرتین در سال ۱۴۰۱ خدمات ویژه ای در این خصوص دارد. با ما همراه باشید.

جرم سرقت از آنجایی که واجد جنبه عمومی بوده صرف گذشت شاکی کافی نبوده و موجب عدم تعقیب مجرم نشده است اما حسب آنکه شاکی خصوصی در رابطه با شخص سارق گذشت نموده این امر تاثیری در عدم اجرای مجازات راجع به شخص مجرم نداشته و تنها موجب آن شده که به اختیار قاضی صادر کننده حکم اعمال تخفیف در مجازات نسبت به شخص سارق صورت بپذیرد که ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری به این امر صراحت داشته است اما این نکته را نباید فراموش نمود که این حکم تنها راجع به سارقی که مرتکب جرم سرقت تعزیری شده است قابلیت اعمال داشته است اما گذشت شاکی در مورد مجازات های حدی که شامل سرقت حدی بوده است هیچ گونه تاثیری در رابطه با سقوط و تخفیف مجازات نداشته است
پس با این پیش مقدمه متوجه این امر شدیم که وکیل سرقت حدی در رابطه با سارقی که حتی مشمول گذشت زیان دیده قرار گرفته نمیتواند در فرضی که وکیل شخص سارق بوده باشد معاذیر تخفیف دهنده مجازات را از قاضی صادر کننده حکم بخواهد و تنها این امر در رابطه با جرم سرقت تعزیری قابلیت اعمال بوده است و این نکته را فراموش نکنید که اگر زیان دیده جرم گذشت به عمل نیاورد شخص سارق علاوه بر تحمل مجازات ملزم به جبران ضرر و زیان وارده به شخص زیان دیده بوده است.

اهمیت وکیل تخصصی جرم سرقت

در این مقاله سعی برآن داشتیم که در رابطه با جرم سرقت که یکی از جرایم در حوزه اموال بوده و نحوه طرح شکایت جرم مذکور بحثی داشته باشیم و اعلام داشتیم که شما به عنوان شخصی که زیان دیده جرم بوده اید چگونه باید در مقام شخص شاکی به دادسرا بوده باشید اما باید در نظر داشته باشید که برای قبولی و ترتیب اثر داده شدن به شکایت تان باید بدانید که سرقت مربوطه راجع به مال شما در حیطه کدام یک از مصادیق جرم سرقت بوده است سرقت حدی بوده یا تعزیری و اگر تعزیری بوده کدام یک از انواع سرقت است.

نقش وکیل کیفری یا وکیل سرقت در کرج در شکایت از جرم سرقت

جای بسی تاسف است که این جرم به شدت شیوع یافته است و در حال حاضر جایگاه یکی از ده اتهام اصلی کشور را در دعاوی کیفری داراست. و پرونده های مطروحه بی شماری در محاکم به جهت نا آگاهی مراجعه کنندگان به شرایط و اصول دادرسی به نتیجه مطلوب ختم نمی گردند و گاهی نیز کلا عنوان جرم سرقت صادق نیست و پرونده با قرار منع تعقیب مواجه می شود. از این رو بهتر است پیش از هر اقدامی در باب شکایت کیفری سرقت با مشاور حقوقی و وکیل کیفری متخصص مشورت و هم فکری لازم صورت گیرد.

وکیل کیفری فردی است که به جهت تخصص در علوم جنایی و کیفری بهتر می تواند جرایم کیفری را به سر منزل مقصود هدایت نماید. گروه وکلای آرتین گروهی از وکلای کیفری تهران را که به صورت تخصصی دعاوی کیفری را، پیگیری می نمایند گرد هم آورده است .

وکلا و کارشناسان و مشاوران حقوقی مزبور در کلیه دعاوی کیفری و مصادیق متنوع جرم سرقت می توانند به شما خدمات ویژه ای را ارائه دهند.

از جمله خدمات گروه وکلای آرتین:

  • مشاوره تلفنی رایگان با وکیل کیفری متخصص
  • مشاوره گروهی با وکلای کیفری متخصص تنها با پرداخت حق الوکاله یک وکیل متخصص
  • تنظیم کلیه اوراق قضایی، شکواییه، لوایح، انعقاد انواع قراردادها و…
  • قبول وکالت در کلیه دعاوی کیفری از جمله: سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، تهدید، توهین و فحاشی و….
  • در جریان قرار دادن موکلین از روند اجرایی دعاوی مطروحه در محاکم رسیدگی کننده از طریق تلفنی و حضوری

مشارکت در سرقت یا مشارکت در دزدی کاملا معنی مشخصی دارد و در قانون هم جرم انگاری شده و برای آن مجازات پیش بینی شده است. در این مقاله به موضوعات گوناگونی پیرامون آن پرداخته ایم، مانند : مجازات مشارکت در سرقت، مجازات مشارکت در سرقت مسلحانه و …

اگر در پرونده ای که مربوط به این موضوع است، نیاز به مشاوره حقوقی دارید، حتما با گروه وکلای وکیل پرس تماس بگیرید تا ضمن مشاوره حقوقی با وکیل کیفری، از دیگر امکانات مانند مشاوره حقوقی آنلاین یا مشاوره حقوقی تلفنی هم بهره مند شوید.

که در اینجا وظیفه تشخیص این امر و طرح شکایت بر عهده وکیلی که تخصص کافی نسبت به جرائم علیه اموال داشته که جرم سرقت یکی از مهم ترین آنها بوده است طرح دعوی بنماید و از حقوق شخص مال باخته که مالش به تصاحب رفته دفاع کند و تمامی تلاش خویش را با ارائه ادله ای در شناسایی مرتکب جرم به کار بگیرد و با امارات موجود به کمک ضابطین دادگستری سارق را به دادسرا معرفی و خواستار اجرای مجازات قانونی راجع به او و اجبار سارق به بازگرداندن اموال قربانی جرم بوده باشد.

وکیل سرقت در کرج

وکیل سرقت در کرج

برخی از سوالات متداول وکیل سرقت در کرج :

گرفتن وکیل سرقت برای شخص مال باخته چه مزیتی داشته است؟

از آنجایی که اثبات مجرمیت و تحقق جرم سرقت توسط شخصی که مرتکب آن گردیده منوط به احراز شرایطی بوده تا عمل مجرمانه سارق اثبات بشود و او را مستوجب مجازات تعیین شده بداند اثبات این امر و سایر شروطی که لازمه پذیرش یک شکوائیه قابل قبول بر به جریان افتادن پرونده شما در دادسرا بوده است اهمیت داشتن یک وکیل متخصص سرقت را بیان می دارد

آیا وکلای آرتین در حوزه دعاوی سرقت فعالیت داشته اند؟

از آنجایی که جرم سرقت یکی از مهم ترین جرائم در حوزه اموال و مالکیت بوده و بر اثر تحقق آن توسط سارق موجب شده که ضرر و زیان مالی به مال باخته وارد گردیده شود وکلای آرتین در راستای حمایت از شخصی که مالش را از دست داده و متضرر جرم شده است سعی بر آن داشته با وکلای متخصصی که در این حوزه داشته تمامی تلاش خود را در جهت کمک به شخص قربانی و باز گرداندن اموالش از سارق به کار گرفته است

نوشته های مرتبط با این مطلب را بخوانید

جرم سرقت چیست | انواع و نحوه اثبات آن چگونه است؟

جرم سرقت ، جزو آن دسته از جرائمی است که این روزها متاسفانه در جامعه زیاد دیده می شود و اتفاقا دارای انواع گوناگونی هم هست که هر کدام به صورت مجزا جرم انگاری شده و برای هر کدام هم مجازات جداگانه ای توسط قانون گذار پیش بینی شده است.در این مقاله سعی کرده ایم ضمن بررسی جرم سرقت و مجازات آن، به مباحثی از جمله : اثبات جرم سرقت، انواع، عناصر تشکیل دهنده و … نیز بپردازیم.

در این مطلب علاوه بر تعریف سرقت و بیان اینکه سرقت چیست، به توضیح عناصر تشکیل دهنده سرقت و معرفی انواع سرقت پرداخته ایم. سرقت های رایجی مانند سرقت خودرو، سرقت مویابل، سرقت کارت عابر بانک، سرقت لپتاپ،مدارک شناسایی در این مطلب توضیح داده شده اند.

وکیل کیفری وکیل پرس آماده قبول وکالت پرونده سرقت و ارائه مشاوره حقوقی کیفری در این زمینه است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تنها کافی است با ما تماس بگیرید یا از طریق فرم مشاوره سوال خود را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت مشاور حقوقی ما با شما تماس بگیرد.

آنچه باید از جرم سرقت بدانید

با تعریف سرقت شروع می کنیم. سرقت چیست؟ به چه عملی سرقت گفته می شود؟ سرقت به معنای ربودن مال دیگری بدون اطلاع صاحب مال می باشد. سرقت در قانون مجازات اسلامی بر دو نوع است که در ادامه هر کدام به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند. آنچه به این عمل عنوان جرم می دهد پنهانی و مخفیانه بودن ارتکاب این جرم است. یعنی سارق تمام سعی خود را می نماید تا مال را به دور از چشم صاحب مال تصاحب نماید و مورد شناسایی نیز واقع نشود.

از این رو چنانچه صاحب مال با میل و رغبت اموال خود را در اختیار دیگری قرار دهد و آن شخص اموال را تصاحب نماید، عنوان سرقت صادق نیست بلکه پنهانی بودن در درجه اول اهمیت در جرم سرقت قرار دارد.

نحوه اثبات جرم سرقت

در این امر شخص زیان دیده که شاکی پرونده سرقت بوده است ملزم به آن بوده که اعلام وقوع جرم توسط سارق را به مراجع قضایی اعلام نماید تا گزارش های لازمه توسط ضابطین دادگستری صورت بپذیرد تا با استناد به ادله و مستندات بتوان اقدام به شناسایی مجرم صورت بپذیرد
که در این از ادله قابل قبول برای اثبات شهادت دو مرد عادل و اقرار شخص سارق و علم شخص قاضی بوده است
و نکته ای که در این امر از اهمیت خاصی برخوردار بوده است راجع به امر اعلام جرم سرقت و به جریان انداختن مراحل تعقیب و دادرسی شخص سارق بوده است که مطابق با قانون کاهش حبس مجازات های تعزیری تغییراتی داشته که توجه به آن بسیار مهم بوده است و از آنجایی که در سابق تمامی مصادیق جرم سرقت تعزیری اعم از ساده و مشدده در حیطه جرایم غیر قابل گذشت قرار داشت به نحوی که صرف گذشت شاکی مانع از به جریان افتادن دادرسی نبوده است موجب شد که برخی از مصادیق جرم سرقت تعزیری در طبقه بندی جرایم قابل گذشت قرار بگیرد و مشمول مرور زمان سرقت تعزیری یک ساله قرار بگیرد و عدم توجه به این امر مانعی بر پذیرش شکایت شما بر طرح دعوی سرقت بوده است که سعی می کنم در مقاله ای این بحث را به صورت مفصل مورد بررسی قرار بدهم اما شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با کارشناسان ما در تماس باشید.

اما در رابطه با سرقت حدی باز هم باید اعلام دارید که بحث مرور زمان مطرح نبوده و اعلام قبول شکایت از جانب زیان دیده بدون رعایت مهلت قانونی وجود داشته است.

انواع سرقت

سرقت در قانون مجازات اسلامی بر دو نوع است:

  1. سرقت حدی
  2. سرقت تعزیری

۱- سرقت حدی

سرقت حدی به سرقتی گفته می شود که جهت ارتکاب آن در شرع مجازات در نظر گرفته شده است. سرقت حدی سرقتی است که شرایط وقوع آن، مجازات و کم و کیف آن در شرع بیان شده است. در این نوع از سرقت حدالهی جاری می شود و قاضی محکمه نمی تواند مجازات را کم و زیاد نماید.

۲- سرقت تعزیری

سرقتی که واجد ویژگی های سرقت حدی نباشد، سرقت تعزیری است، اغلب سرقت هایی که در حال حاضر در جامعه در حال وقوع است از نوع سرقت تعزیری است. سرقت تعزیری سرقتی است که قاضی محکمه می تواند بین حداقل و حداکثر مجازات تعیین شده، مجازات تعیین نماید. البته سرقت تعزیری نیز دارای ۳ نوع می باشد که عبارتند از:

  1. سرقت تعزیری ساده
  2. سرقت تعزیری مشدد
  3. سرقت رایانه ای

عناصر تشکیل دهنده جرم سرقت

هر جرمی جهت وقوع به عناصر تشکیل دهنده ای نیاز دارد، جرم سرقت نیز دارای ارکان تشکیل دهنده می باشد که در صورتی که این ارکان وجود داشته باشند جرم سرقت شکل می گیرند.

  • عنصر قانونی جرم سرقت
  • عنصر مادی جرم سرقت
  • عنصر معنوی جرم سرقت
  • عنصر قانونی جرم سرقت

عنصر قانونی به معنای جرم انگاری قانون گذار درباب موضوعی است که از نظر جامعه  مزموم شمرده می شود. جرم سرقت به جهت فراوانی مصادیق آن مواد بیشتری از قانون مجازات اسلامی را به خود اختصاص داده است.

۱- عنصر قانونی سرقت حدی

عنصر قانونی جرم سرقت حدی در مواد۲۶۷، ۲۶۸، ۲۷۸مورد جرم انگاری قرار گرفته است.

۲- عنصر قانونی سرقت تعزیری ساده

عنصر قانونی جرم سرقت ساده در ماده۶۶۱ قانون مجازات اسلامی( تعزیرات) جرم انگاری شده است.

سرقت ساده به سرقتی گفته می شود که در مصادیق مقرر شده با عنوان سرقت مشدد توسط قانون گذار جای نگیرد.

۳- عنصر قانونی سرقت تعزیری مشدد

قانون گذار مصادیق متعدد سرقت تعزیری مشدد را مورد جرم انگاری قرار داده است و مواد۶۵۱ تا ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی( تعزیرات) را به این موضوع اختصاص داده است.

۴- عنصر قانونی سرقت رایانه ای

ماده ۱۲ قانون جرایم رایانه ای  سرقت رایانه ای را بیان داشته است و جهت ارتکاب این عمل ضمانت اجرای کیفری برای مرتکب در نظر گرفته شده است.

  • عنصر مادی جرم سرقت

عنصر مادی به معنای انجام عملی است که به وسیله آن عمل مجرمانه انجام می گیرد. در جرم سرقت ربایش مال عنصر مادی این جرم است که ممکن است ربایش به اشکال مختلف و در شرایط های متفاوت انجام گیرد.

جرم سرقت به صورت فعل واقع می شود و ترک فعل نمی تواند عنوان سرقت و ربودن داشته باشد. سارق بایستی مال دیگری را با انجام فعلی برباید.

  • عنصر معنوی جرم سرقت

عنصر معنوی به معنای قصد و نیت مجرمانه در انجام عمل می باشد. در جرم سرقت چنانچه رباینده با قصد و نیت تصاحب مال دیگری و با علم به اینکه مالی متعلق به او نیست و متعلق به دیگری است آن را تصاحب نماید. عنصر معنوی جرم سرقت شکل می گیرد.

 

نتیجه: جهت وقوع جرم سرقت لازم است که عناصر تشکیل دهنده جرم سرقت در کنار یکدیگر جمع باشند، در غیر این صورت جرم مزبور شکل نمی گیرد.

وکیل سرقت در کرج

وکیل سرقت در کرج

با انواع سرقت تعزیری آشنا شوید

انواع سرقت در قانون مجازات پیشبینی شده است اما برخی از آن ها به صورت مستقل مورد جرم انگاری قرار نگرفته اند و جزء مصادیق سرقت قرار می گیرند و با توجه به نتیجه آن ها بایستی دید که در کدام نوع از سرقت ها جای می گیرند. در حال حاضر در جامعه سرقت های تعزیری که شیوع بیشتری دارند عبارتند از:

سرقت مسلحانه

گاهی سارق در ربودن مال دیگری از سلاح اعم از سلاح گرم یا سرد استفاده می نماید و یا اینکه بدین وسیله مالک مال را مورد اذیت و آزار نیز قرار می دهد. در واقع در پیشبرد هدف خویش از سلاح و اذیت و آزار نیز بهره می برد. لازم به ذکر است که در تحقق این جرم میزان شدت اذیت و آزار اهمیت ندارد و حتی نواختن یک سیلی ساده نیز مصداق اذیت و آزار شمرده می شود.

سرقت مسلحانه در شب

یکی از مصادیق سرقت مشدده که قانون گذار در قانون پیش بینی نموده است سرقت گروهی مسلحانه در شب می باشد که شرایط خاص خود را دارد و قانون گذار چنین مقرر کرده است که چنانچه افرادی سیاهی شب و سکوت حاصل در شب را برای سرقت خویش در نظر گیرند و در این میان به صورت گروهی و یا مسلحانه نیز وارد عمل شوند مجازات مشدده ای در انتظار آنان خواهد بود.

سرقت از منزل

سرقت از منزل نیز از مصادیق مشدده مجازات سرقت می باشد. ممکن است سارق از سلاح نیز در این نوع از سرقت ها استفاده نماید و یا اینکه با آگاهی قبلی که از خالی بودن منزلی دارد به منزل شخصی افراد ورود نماید و اموال مد نظر خود را برباید.

سرقت در جاده ها

در گذشته مصداق این جرم به جهت تردد محدود و نبود دوربین ها و سایر تدابیر امنیتی بسیار شایع بود ، و البته در حال حاضر نیز این موضوع در جاده های خلوت و به صور مختلف رخ می دهد که گاها سارق ممکن است در این نوع از سرقت مسلح نیز باشد.

کیف زنی و جیب بری

کیف زنی و جیب بری یکی دیگر از مصادیق سرقت مشدد تعزیری است که سارق از شلوغی مکان های عمومی جهت جیب بری و یا از خلوتی برخی از مکان های عمومی جهت کیف زنی استفاده می نماید این عمل در قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۵۷ پیشبینی شده است.

سرقت مسلحانه از بانک، صرافی، جواهرفروشی

مکان های مزبور به لحاظ اینکه پول نقد و طلا و جواهر در آن ها مسلما به وفور وجود دارد، مکان های منتخب سارقان جهت سرقت نیز می باشند.

قانون گذار در ماده واحده تشدید مجازات مسلحانه مصوب ۱۳۳۸ ناظر به سرقت از بانک ها، صرافی ها، جواهرفروشی ها و سایر مکان هایی که در آن ها پول نقد و اجناس قیمتی  وجود دارد ، است. و برای مرتکبین چنین اعمالی مجازات مشدده با توجه به نتیجه مجرمانه ای که از عمل آنان حاصل می شود در نظر گرفته شده است.

سرقت از محل تصادف

سرقت از محل تصادف یکی از سرقت هایی است که سارق از ضعف افراد مصدوم و گاها از شلوغی محل تصادف و حادثه سوء استفاده می نماید و عمل ربایش خویش را انجام می دهد. سرقت از محل تصادف و یا مناطق حادثه دیده نیز جز موارد سرقت مشدد می باشد که در ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) جرم انگاری شده است.

سرقت مدارک شناسایی

مدارک شناسایی هر فرد گویای هویت آن فرد می باشد از این رو چنانچه اسناد شناسایی فردی مفقود و یا به سرقت برود از دو حالت خارج نیست.

ممکن است سارق به دنبال پول و موارد با ارزش باشد ، از این رو پس از تصاحب آن ها از کیف یا گاوصندوق و یا هرجایی، مدارک شناسایی را در مکانی رها می نماید، (البته اگر انصاف داشته باشد) و گاهی نیز آن ها را کاملا از بین می برد.

ممکن است سارق اسناد شناسایی، به دنبال استفاده نا به جا از اسناد باشد که بحث خاص خود را می طلبد.

سرقت خودرو 

سرقت خودرو نیز از جرایم شایعی است که به وفور رخ می دهد و اعمال خلاف گونه بسیاری ممکن است بدین وسیله انجام گیرد. گاهی خودرو جهت اوراق نمودن و فروش تجهیزات خودرو مورد سرقت قرار می گیرد اما گاهی خودرو سرقتی جهت انجام جرم های متنوع مورد سرقت واقع می شود.

گاهی مالک خودرو با تدید مجبور به تسلیم مال خود می شود و گاهی بدون اینکه متوجه شود با جای خالی خودرو خود روبه رو می شود. که البته اعمال انجام گرفته در جرم سرقت و نتیجه این جرم در نوع مجازات سارق موثر است.

سرقت گوشی

سرقت گوشی تلفن همراه در حال حاضر با بالا رفتن قیمت گوشی شیوع بی شماری یافته است البته قصد سارقین در سرقت گوشی متفاوت است، گاهی سارقین به جهت فروش گوشی همراه اقدام به سرقت آن می نمایند و گاهی نیز با هدف سوء استفاده جهت ارتکاب سایر جرایم دست به این عمل می زنند که مورد دوم بسیار شایع و دردسر ساز می باشد.

از این رو لازم است پس از وقوع جرم سرقت گوشی به سرعت مراتب قانونی آن طی گردد.

سرقت لپ تاپ

سرقت لپ تاپ نیز به دو جهت ممکن است واقع گردد، گاهی به جهت خرید و فروش آن و گاهی به علت اطلاعاتی که در لپ تاپ وجود دارد که مسلما نمی توان بر روی آن ها قیمت گذاشت. سرقت لپ تاپ نیز از جمله سرقت هایی است که می توان مشکلات عدیده بی شماری را به وجود بیاورد که البته مجازات مجرم نیز با توجه به نتیجه مجرمانه ای که از عمل وی حاصل می گردد متفاوت می باشد.

جرم سرقت کارت عابر بانک

گاهی سارق کارت عابر بانک، رمز کارت را می داند و با علم به این موضوع کارت بانکی را سرقت و در کمتر از چند دقیقه پس از سرقت اقدام به خالی کردن کارت می نماید اما آنچه در حال حاضر معمول و شایع می باشد سرقت های رایانه ای از کارت های بانکی است که گاها به اشکال مختلفی اطلاعات کارت بانکی قربانی  اخذ و در زمانی کوتاه کارت بانکی فرد خالی از وجه می گردد و البته جرایم متعدد و سوء استفاده های دیگری نیز هست که ممکن است با کارت بانکی توسط مجرمین اینترنتی رخ دهد که در حوصله این بحث نمی گنجد.

جرم سرقت سگ

سگ حیوانی است که در مکان های مختلف کاربرد متفاوتی نیز دارد، سگ در روستاها و در بین عشایر حکم نگهبان گله های  حیوانات را داراست  و برای این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، در مکان های کم تردد همچون باغ ها و ویلاها و خانه های بزرگ نیز سگ همان وظیفه نگهبانی را عهده دار می باشد.

اما سگ به عنوان حیوان خانگی امروزه در بین بسیاری از افراد شایع است و افرادی بی شماری از این حیوان خانگی در منزل، آپارتمان شخصی خود نگه داری می نماید. بدیهی است که سگ برای همه این افراد مال محسوب می شود که برای این افراد با اهمیت است از این رو سرقت آن باید قابل پیگیری باشد.

 

وکیل سرقت در کرج

وکیل سرقت در کرج

گذشت شاکی در جرم سرقت

اصل کلی بر این است که جرایم غیر قابل گذشت می باشند چنانچه جرمی قابل گذشت باشد بایستی عنوان آن جرم در لیست جرایم قابل گذشت تصریح شده در قانون ( ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی) بیان شود. جرم سرقت در هیچ نوع آن، قابل گذشت نمی باشد و گذشت و رضایت شاکی خصوصی سبب تبرئه مجرم از قسمت عمومی جرم نمی گردد.

راه های اثبات جرم سرقت

سرقت یکی از جرایم کیفری است که در اثبات آن به ادله اثبات جرم کیفری نیاز است. از جمله ادله اثبات جرم سرقت عبارتند از:

  • اقرار

اقرار بدین معناست که فردی  به عمل مجرمانه ای که مرتکب شده است اعتراف می نماید. البته کم پیش می آید که مجرم به عمل مجرمانه خویش اعتراف نماید اما گاها مواقعی که سارق دستگیر می گردد به سایر سرقت های ارتکابی خویش نیز اعتراف می نماید و بدین وسیله جرم وی کشف می گردد.

  • شهادت شهود

جرم سرقت همچون بسیاری از جرایم با دو شاهد عاقل و بالغ قابل اثبات است. شهود بایستی گواهی دهند که سارق را در حین سرقت مشاهده نموده اند.

  • علم قاضی

در اثبات سرقت علم قاضی نقش بسیاری در اثبات این جرم دارد، چراکه گاهی سارق به صورت مخفیانه وارد می شود و بدون اینکه قابل شناسایی باشد متواری می شود در این مواقع مامورین نیروی انتظامی محل سرقت را بررسی و  مدارک لازم را جمع آوری می نمایند که این مدارک می تواند بررسی دوربین های مدار بسته، اثر انگشت و… باشد که در نهایت ممکن است به شناسایی سارق ختم شود که در نهایت زمانی که در محکمه اثبات شود که جرم سرقت واقع شده است، قاضی برای مجرم مجازات در نظر می گیرد.

مشارکت در سرقت

مشارکت در سرقت یا به بیان عامیانه تر مشارکت در دزدی به این معناست که فرد یا افرادی با مرتکب اصلی جرم سرقت در انجام جرم مزبور مشارکت و همکاری نمایند.

در مشارکت در سرقت لازم است که همه اعضا مشارکت کننده در جزء به جزء جرم سرقت شرکت داشته باشند و جرم سرقت بوسیله عمل همه شرکا انجام شده باشد و تفاوتی ندارد که  مشارکت کنندگان در سرقت به صورت مساوی  مشارکت در جرم سرقت داشته باشند و یا اینکه اثر کار آن ها با سایر مشارکت کنندگان متفاوت باشد.

مشارکت در جرم سرقت سبب می شود که همه مشارکت کنندگان به مجازات جرم سرقت با توجه به نوع آن محکوم گردند.

در مشارکت در دزدی، شریک بایستی به عملی که قرار است انجام گیرد ملتفت باشد و بداند که چه عملی را قرار است انجام دهند. و نسبت به این موضوع آگاه و متوجه باشد که چه عملیات اجرایی را در این جرم قرار است انجام دهد و در عملیات اجرایی جرم نیز مشارکت داشته باشد. در این صورت مشارکت در جرم سرقت کامل است و شریک به مجازات سارق محکوم می شود.

سرقت بر دو نوع است:

  1. سرقت حدی
  2. سرقت تعزیری

 سرقت حدی

سرقت حدی به سرقتی گفته می شود که حائز شرایط حد سرقت باشد. سرقت حدی سرقتی است که در شرع مجازات آن از قبل آمده است و قابل تغییر نیست. جهت وقوع حد سرقت لازم است که ۱۶ شرط وجود داشته باشد و چنانچه یکی از این شروط محیا نباشد حد سرقت ثابت نمی شود.

سرقت تعزیری

سرقت تعزیری نیز به  سرقت ساده و مشدد تقسیم می شود و با توجه به نوع ارتکاب سرقت و با توجه به وسایل و ابزاری که در ارتکاب سرقت استفاده می شود مجازات سرقت تفاوت دارد.

مجازات مشارکت در سرقت با توجه به اینکه سارق در جرم حدی مشارکت نموده است و یا در جرم حدی مشارکت کرده است متفاوت است اما آنچه بدیهی است و بدان اشاره شده است این است که مجازات مشارکت در سرقت با توجه به مجازات سارق اصلی همان جرم در نظر گرفته می شود.

مثال: مجازات سرقت ساده ۳ ماه و یک روز تا ۲ سال حبس است. از این رو مجازات مشارکت در جرم سرقت ساده نیز۳ ماه و یک روز تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شده است.

 مجازات مشارکت در سرقت مسلحانه

سرقت مسلحانه به سرقتی  گفته می شود که سارق در سرقت از سلاح استفاده نماید و بدین وسیله سبب آزار و اذیت مال باخته گردد. در این مواقع سارق به مجازات ۵ تا ۲۰ سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می گردد.

سرقت مسلحانه ممکن است به وسیله چندین نفر انجام گیرد و تنها یک یا دو نفر از اعضا دارای سلاح باشند. در این مواقع مجازات مشارکت در سرقت مسلحانه برای همه اعضا حکم فرماست و اینکه شخص مشارکت کننده فاقد سلاح نبوده است تاثیری در نوع مجازات ندارد.

در سرقت مسلحانه شرکا در سرقت می توانند واجد هر نوع سلاحی اعم از سرد و گرم باشند و تفاوت سلاح در نوع مجازات تاثیری ندارد.

مجازات مشارکت در سرقت مقرون به آزار

سرقت مقرون به آزار به سرقتی گفته می شود که در آن سارق به سبب اعمالی که انجام می دهد سبب اذیت و آزار مال باخته شود، ممکن است دست و پای مال باخته را ببندند و اموال او را سرقت نمایند، ممکن است با چاقو و یا اسلحه او را تهدید به مرگ و یا ضررهای جانی نمایند و… .

مجازات سرقت مقرون به آزار ۳ ماه تا ۲ سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق است. از این رو مجازات مشارکت در سرقت مقرون به آزار نیز مجازات سارق اصلی است و اینکه شریک در جرم دست به سلاح نبرده باشد و یا او مال باخته را شکنجه نداده باشد در مجازات او موثر نیست.

در سرقت مقرون به آزار چنانچه سارق جرحی نیز به مال باخته وارد آورده باشد به مجازات جرحی نیز که وارد آورده هم محکوم می گردد. و این مجازات علاوه بر حداکثر مجازات سرقت مقرون به آزار است که برای سارق در نظر گرفته می شود.

در مجازات مشارکت در دزدی مقرون به آزار مجازات همه شرکت کنندگان مجازات سارق در این جرم است اما چنانچه یکی از مشارکت کنندگان اعمال خلاف گونه دیگری نیز به جز سرقت مرتکب شود علاوه بر مجازات سرقت به مجازات آن جرمی که مرتکب شده است نیز محکوم می گردد.

مشاوره حقوقی و نقش وکیل سرقت درکرج در مشارکت در سرقت

گاها اتفاق می افتد که فردی با دیگری در انجام عملی مشارکت می نماید و سپس متوجه جرم بودن عمل مزبور می گردد و یا اینکه برای انجام امری حاضر به مشارکت و همکاری می شود اما در نهایت موضوع به نوع دیگری رخ می دهد، چنین مواردی در سرقت نیز ممکن است به وفور رخ دهد. همچون زمانی که چند نفر به جرم مشارکت در سرقت و یا همان مشارکت در دزدی  دستگیر می شوند و پس از تحقیقات مشخص می شود که مشارکت کننده اصلا در جریان امور نبوده است و یا اینکه در جریان بوده و انکار می نماید و موارد مشابه ای که ممکن است رخ دهد.

از این رو چنانچه با چنین مواردی روبه رو شدید توصیه می شود با مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری که ارکان جرم سرقت را می شناسد مشورت و هم فکری لازم را داشته باشید، تا چنانچه به اشتباه به اتهام مشارکت در جرم سرقت دستگیری صورت گرفته است با اثبات عدم وجود مشارکت بتوان حکم تبرئه را برای متهم اخذ نمود.

گروه وکلای وکیل پرس با دارا بودن چندین وکیل دعاوی کیفری آماده مشاوره حقوقی کیفری و قبول وکالت دعاوی کیفری شما عزیزان هستند.

برخی سوالات متداول مشارکت در سرقت و مجازات آن در قانون

چنانچه سارق پس از سرقت عین مال سرقتی را تلف نموده باشد چگونه باید جبران خسارت نماید؟

پاسخ: در جرم سرقت چنانچه سارق مال مورد سرقت را نزد خود داشته باشد که بایستی عین مال سرقتی را به مال باخته برگرداند اما درصورتیکه عین مال سرقتی تلف شده باشد در این صورت رباینده مال لازم است که مثل مال سرقتی را تهیه و به صاحبش تحویل دهد و چنانچه مثل مال سرقتی وجود نداشته باشد در این صورت سارق بایستی قیمت مال مسروقه را به صاحب مال برگرداند و بدین صورت از وی جبران خسارت نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.