وکیل جرایم سایبری | وکیل جرایم اینترنتی | وکیل سایبری | وکیل جرایم رایانه ای

وکیل سایبری

ما در گروه وکلای آرتین در این نوشتار تلاش می کنیم ابتدا تعدادی از جرایم شاخص رایانه ای و اینترنتی را بیان کنیم تا با این قسم جرایم آشنایی کلی پیدا کرده، سپس به برخی از ویژگی های یک وکیل سایبری و اینترنتی با دانش و متخصص اشاره می شود.

با توجه به رشد فناوری در عصر کنونی به مراتب جرایم نو ظهوری نیز پدیدار می گردد که نه تنها عموم مردم به عنوان بزه دیده را درگیر می کند، زنگ خطری برای دستگاه قضایی کشور در جهت تربیت و آموزش قضات متخصص به صدا در می آورد تا در برخورد با این جرایم نوین، بتوانند حقوق از دست رفته مردم را بازستانند.

وکیل جرایم سایبری کیست؟

 ضرورت بودن دستگاه قضایی مجرب که چند سالی است به دلیل حجم بالای چنین دعاویی منجر به تاسیس دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای (دادسرای ناحیه ۳۱ تهران) شده است، بر کسی پوشیده نیست اما بزه دیدگان چنین جرایمی به دلیل پیچیدگی در اثبات جرایم رایانه ای و اینترنتی نیاز به فردی متخصص به فضای مجازی و قوانین دارند.

وکلای جرایم اینترنتی که از آنان به وکلای سایبری یاد می شود به صورت کاملاً تخصصی بر این جرایم متمرکز شده و تلاش می کنند تا حقوق از دست رفته موکلین خود را اعاده کنند ولی مردم برای شناخت ویژگی های یک وکیل سایبری نمی دانند باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهند چون ممکن است با انتخاب غلط وکیل، و نداشتن تخصص لازم از سوی وکیل منجر به عدم موفقیت در پرونده و متحمل شدن زیان مضاعف بر موکل شود.

جرایم رایانه ای و اینترنتی

جرایم رایانه ای و اینترنتی به مانند ویروس های همه گیر می باشند به این دلیل که در ابتدا شناخت کافی از آنها وجود ندارد و پس از گذشت مدتی و بررسی های جامع متوجه می شویم با چه عاملی جرم زایی رو به رو هستیم چون رشد فناوری متوقف نمی شود.

برای مثال شخصی با استفاده از برنامه نویسی درگاه های اینترنتی بانکی، به صورت کاملاً متقلبانه رسیدی از واریز وجه از طریق سیستم شبا برای قربانیانی که فروشنده وسایلشان در سایت های فروش کالا بودند، ارسال می کرد، در صورتی که آن رسید صرفاً با برنامه نویسی پیچیده ای ایجاد شده بود. این خود نشان از پیچیدگی جرایم رایانه ای و اینترنتی دارد.

انواع جرائم رایانه ای و اینترنی

الف- جرایم علیه محرمانگی داده ها:

مطمئناً شنیده اید که کسی اطلاعات حساسش مثل شماره کارت بانکی، مثل اطلاعات خصوصی شبکه اجتماعی و … هک شود، بله به این جرایم دسترسی غیرمجاز به داده ها و اطلاعات اشخاص که تحت تدابیر امنیتی می باشد گویند.

حتی هک وبسایت های سازمان ها و نهادهای دولتی، هک اطلاعات مالی شرکت ها را نیز می توان مشمول جرم علیه محرمانگی داده ها دانست که بخش اعظمی از شکایات مردم در این حوزه می باشد و روز به روز با شگردهای نوین به سیستم عامل های قربانیان خود نفوذ می کنند.

ب- سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه و اینترنت:

در عصر کنونی تعریف سرقت و کلاهبرداری اینترنتی نیز تغییر کرده است، دیگر دیواری نیست که سارق از آن بالا رود و یا کلاهبردار با نشان دادن فیزیکی کالایی معیوب یا شناخت نسبت به اینکه طرف مقابلش زود فریب می خورد، جرایم سرقت و کلاهبرداری تحقق یابد؛ سرقت اینترنتی ممکن است صرفاً با هک کردن اطلاعات بانکی قربانیان اتفاق بیفتد و دیواری نیز در کار نباشد.

برای مثال: بعضاً از رسانه های تلویزیونی یا مجازی دیده اید که هکرها به سیستم امنیتی بانکی نفوذ می کنند و اطلاعات مالی مشتریان آنها را به سرقت می برند یا اینکه اقدام به جا به جایی پول میان حساب ها می کنند و یا افرادی با ساختن اطلاعات هویتی مجعول یا وبسایت مجعول ابتدا برای قربانیان خود تور پهن می کنند و سپس با ارائه اطلاعات متقلبانه، ایشان را فریب داده و اقدام به برداشت پول از حسابهای بانکی شان می نمایند که نمونه بارز آن ارسال پیامک های برنده شدن در مسابقه بانک یا قرعه کشی است.

پ-جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی:

برخی از مجرمین جرایم رایانه ای و اینترنتی صرفاً به دنبال پول نیستند بلکه ممکن است با انتشار تصاویر و اطلاعات خصوصی اشخاص در فضای مجازی زمینه تحقق جرم را برای خود فراهم کنند که با وجود شبکه های مجازی از قبیل اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و … عملاً به جای استفاده بهینه از فناوری، افراد نابخرد را به سمت تحقق جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی سوق داده است و با این تصور که قابل شناسایی نیستند، این اقدامات را انجام می دهند.

برای مثال در میان جوانان جامعه کنونی به کرار پرونده هایی از قبیل افشای تصاویر خصوصی اشخاص در دادسرا و دادگاه ها مطرح است که دختر و پسری با سن ۱۹ سال در دوران دوستی بوده اند و پسر تصاویر مستهجنی از دختر جمع آوری کرده که اگر روزی بهش خیانت شد، بتواند ازش انتقام بگیرد، اقدام به انتشار آن تصاویر در فضای مجازی می کند و همین امر موجبات کیفری حبس و جزای نقدی را برای منتشر کننده تصاویر خصوصی به همراه خواهد داشت.

ت- نشر اکاذیب:

جرم نشر اکاذیب صرفاً شامل نوشتارهای مکتوب از قبیل روزنامه، کتاب، مجله و … نیست بلکه در عصر کنونی عموم اطلاعات و اخبار توسط فضای مجازی منتشر می شود از قبیل پیج های اینستاگرام، کانال های تلگرامی و وبسایت های اینترنتی؛ نشر اکاذیب علیه اشخاص خصوصاً مسئولین کشوری امری متداول شده و شکایاتی نیز از این دست مطرح و مرجع قضایی با توجه به وظیفه ذاتی خود به آن رسیدگی می کند.

ویژگی های وکیل سایبری و اینترنتی

البته که جرایم رایانه ای و اینترنتی صرفاً به چند مورد بالا محدود نمی شود اما این چند مورد از جمله مواردی است که عموم مردم و سایرین بیشتر با آن مواجه می شوند و نکته دیگر اینکه، جرایم رایانه ای در حال تکثیر به اشکال گوناگون هستند و شناخت این جرایم در وهله اول از جمله الزاماتی کاری یک وکیل جرایم رایانه ای و اینترنتی می باشد.حال ما از کجا متوجه شویم که یک وکیل جدای از ادعایی که می کند، واقعاً وکیل جرایم اینترنتی و رایانه ای است؟

اولین ویژگی یک وکیل متخصص و آگاه نسبت به جرایم رایانه ای، سابقه کاری و حوزه مطالعاتی ایشان است.

بدون هر گونه اضطراب از وکیلی که قصد استخدام آن را دارید، بپرسید که مختصر در خصوص سوابق کاری خود در حوزه جرایم رایانه ای و اینترنتی توضیحی دهد؛ شاید با وکیلی تازه کار رو به رو باشید و سابقه آن چنان در خور توجهی نتواند ارائه نماید.

اما حوزه مطالعات وی ممکن است بر نداشتن سابقه کاری ایشان برتری جوید، چون تخصص در جرایم رایانه ای و اینترنتی، صرفاً به سوابق کاری بر نمی گردد و حوزه مطالعات و بروز بودن در این قسم جرایم که نیازمند آگاهی از آخرین تحولات در حوزه جرایم فضای مجازی است، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

دومین ویژگی یک وکیل متخصص و آگاه در حوزه جرایم اینترنتی و رایانه ای، آگاهی نسبت ادله الکترونیکی اثبات جرایم است؛ می پرسند آیا اسکرین شات دلیل محسوب می شود؟ می پرسند آیا متن پیامک در واتس اپ دلیل محسوب می شود؟ می پرسند آیا رسید واریز وجه دلیل محسوب می شود؟

پاسخ به تمامی این پرسش ها بستگی به نوع جرم تحقق یافته دارد تا وکیل متخصص با بهره مندی از ادله الکترونیکی از قبیل داده ها اینترنتی مثل قراردادهای الکترونیکی که در خرید کالا پیش بینی شده، صدا و فیلم و حتی اسکرین شات (که با وجود امکانات پیام رسان های خارجی مخاطبین قادر به حذف پیام های خود هستند، استفاده می شود) و پرینت پیام هایی که در پیام رسان ها رد و بدل می شود، می تواند دلیل برای اثبات جرم مورد ادعا باشد.

در پرونده ای که تنها عنوان کلاهبرداری و بردن مال غیر مطرح شد، خانمی مدعی بود که پسری ۲۵ ساله با فریب و ارسال پیامک و چند دیدار ساده، ایشان را فریب داده تا وکالت بابت فروش ماشینش بدهد، خانم (شاکی) به متن پیامک ها به پیشنهاد وکیل متخصص استناد می کند و با همان پیامک ها ادعای خود را در دادسرا اثبات می کند که منتج به صدور قرار جلب دادرسی می شود.

ب- سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه و اینترنت:

سومین ویژگی یک وکیل متخصص و آگاه نسبت به جرایم اینترنتی و رایانه ای، ارائه مشورت و راهنمایی مناسب و ساده فهم به موکل خود است؛ ممکن است بخاطر وضعیت بد معیشتی کنونی، برخی از بزه دیدگان توان استخدام وکیل متخصص را نداشته باشند و تنها می خواهند با گرفتن مشاوره ای تخصصی خود مسیر را ادامه دهند.

وکیل متخصص نبایست بزه دیده را حتماً نسبت به گرفتن وکیل ترغیب کند بلکه برخی از افراد تنها با دانستن مسیر می تواند خود به مال برده شده، دست پیدا کنند. پس وکیل متخصص جرایم اینترنتی و رایانه ای بایست غم حل مشکل موکل را داشته باشد نه غم حل مشکلات مالی خود را.

با این توضیحات می توان شناختی اجمالی نسبت به وکیل متخصص دعاوی مرتبط با جرایم اینترنتی و رایانه ای پیدا کرد و پیشنهاد این بنده حقیر به عموم مردم این است که سعی کنید پیش از هر گونه اقدامی در جهت شکایت خود، حتماً حتماً با وکیل مربوطه مشورتی داشته باشید که اگر قصد استخدام وکیل نیز ندارید از مسیری که در پیش روی شما قرار دارد حداقل آگاه شوید.

  چند سوال و قانون شرعی در خصوص ارز مجازی

آیا استفاده از بیت کوین در ایران جرم است؟ خیر در حال حاضر برای این مبحث جرم انگاری انجام نشده است.

آیا برای ارزدیجیتال ملی برنامه ریزی صورت گرفته است؟ احتمالا بله.

آیا ماینینگ قانونی است؟ بله اما با اخذ مجوز از وزارت صنعت.

آیا واردات تجهیزات استخراج قانونی است؟ برای دستگاه‌های استخراج (ASIC) ردیف کالا مشخص شده است. واردات این دستگاه‌ها مشروط به دریافت مجوز از وزارت صمت است.

آیا ورود به این حوزه برای بانک ها، صرافی ها و موسسات مالی مجاز است؟ در حال حاضر خیر

آیا خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال برای عموم مردم آزاد است؟ نامشخص ، هنوز قانون گذاری صورت نگرفته است. جرم نیست.

آیا امکان طرح شکایت برای جرائم مربوطه وجود دارد؟ بله ، رویه پیگیری مشابه سایر جرایم کیفری و پرونده های حقوقی است.

آیا بلاکچین قانونی است ؟ بلاکچین یک فناوری عمومی بوده و احتمالا در مصادیق کاربردی قانون گذاری شود.

وضعیت فقهی و شرعی این ارزها چیست ؟ این موضوع بسته به نظر مراجع عظام تقلید متفاوت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.