رجوع در طلاق چه شرایطی دارد؟

لزوم وجود داشتن رجوع در طلاق

در اکثر مواردی که تصمیم در مورد طلاق به صورت عجولانه و تحت تاثیر عصبانیت ها  و احساسات زودگذر صورت گرفته باشد، زوجین پس از گذشت مدتی، از جدایی احساس پشیمانی می کنند و تمایل دارند که زندگی مشترک خود را دوباره از سر بگیرند و با همسر قبلی خود زندگی کنند و دچار عواقب منفی شخصی، خانوادگی و اجتماعی طلاق نشوند. در شرع اسلام نیز به حکمت های رجوع و بازگشتن به زندگی مشترک توجه گردیده و در این مورد طلاق رجعی بیان گردیده که موادی از قانون مدنی نیز به شرایط رجوع در طلاق پرداخته اند. طلاق بنا بر حکم دادگاه می باشد و رجعی بودن آن بستگی به درخواست زن دارد. در صورتی که طلاق حالت توافقی و در واقع بائن نداشته باشد، رجعی محسوب می گردد. به این دلیل است که گفته می شود در خواست زن در رجعی بودن طلاق تاثیر دارد.

شرایط بازگشت در زمان عده

رجوع به معنای بازگشت است و در طلاق های رجعی امکانپذیر بوده که شرایط خاص خود را دارد. در رجوع بعد از طلاق ، اقدام به بازگشت فقط به اراده ی مرد می باشد و اراده ی زن در اقدام برای رجوع و بازگشت، بی تاثیر است. همچنین در رجوع مرد به زن در مدت عده، رضایت زن شرط نمی باشد و حتی در صورتی که زن ناراضی از بازگشت باشد ، در صورتی که مرد اقدام به بازگشت کند، دوباره زن و شوهر محسوب می شوند.

شرایط رجوع در طلاق به صورت مکرر

البته مرد نمی تواند مکررا رجوع کند و دوباره زن را طلاق دهد و در این مورد شرع و قانون چنین حکم کرده است که اگر مردی زن خود را دو بار طلاق داده و سپس رجوع پس از طلاق کند و یا دوباره او را به عقد خود در آورد، در صورتی که برای بار سوم آن زن را طلاق دهد، آن زن بر او حرام خواهد شد و دیگر نمی تواند او را برای بار دیگر به او رجوع کند یا به عقد خود در آورد.

این قانون به صورت کلی صدق می کند مگر اینکه زن پس از طلاق سوم با مرد بالغ دیگری ازدواج دائم نماید و با شوهر جدید خود نزدیکی داشته باشد، آنگاه چنانچه شوهر جدید وی را به صورت طبیعی و نه با قصد قبلی طلاق دهد و یا اینکه فوت کند، زن پس از عده طلاق یا فوت دوباره به شوهر سابق خود حلال می شود و شوهر سابقش می تواند دوباره با او ازدواج کند.

در صورت بروز مشکل در زمینه طلاق، می توانید از مشاوره حقوقی وکیل خانواده مورد اطمینان خود در گروه وکلای آرتین از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.