توافقات طلاق در طلاق توافقی به چه صورت انجام میشود؟

توافقات طلاق

گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی

دادگاه سه نوع رأی می تواند در ارتباط با طلاق صادر نماید: رأی به عدم امکان سازش زوجین، رأی به الزام زوج به طلاق و در نهایت تشخیص شرایط اعمال وکالت در طلاق. آنچه به طلاق های توافقی مربوط می شود توافقات طلاق زوجین و گواهی عدم امکان سازش می باشد. ثبت طلاق توافقی در دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق نیازمند گواهی عدم سازش است. در صورتی که گواهی عدم امکان سازش در مدت ۳ ماه به دفاتر ثبت طلاق تقدیم نشود، آن گواهی اعتبار خود را از دست داده و قابل استناد نیست. عدم حضور زوجین در مدت ۳ ماه به دفاتر طلاق برای ثبت طلاق توافقی ، به منزله انصراف آنها از طلاق تلقی می شود.

در صورتی که زوجین برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نکنند اما زوجه وکالت بلاعزل در طلاق داشته باشد، می تواند جهت پیگیری دوباره پرونده اقدام نماید.

در صورتی که زن و مرد در جلسه دادگاه، حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی خود را سلب نمایند، دادگاه رأی قطعی را در سه نسخه صادر نموده و دو نسخه را به هر یک از زوجین ارائه می دهد.

موارد توافقات طلاق در طلاق توافقی

طلاق توافقی، نوعی از طلاق است که زوجین در آن، در مورد جزئیات طلاق به توافق می رسند. موارد توافق طلاق در طلاق توافقی می تواند شامل اصل رضایت طرفین از طلاق، میزان مهریه پرداختی و وصول با بذل مهریه، حضانت فرزند، ملاقات طفل بعد از طلاق، استرداد جهیزیه و … باشد. طلاق توافقی را می توان سریع ترین و آسان ترین روش طلاق از میان انواع طلاق نام برد. دلایل قانونی برای طلاق توافقی مورد نیاز نیست. صرف عدم سازش زن و مرد با یکدیگر می تواند دلیل قابل قبول برای تأیید دادخواست طلاق توافقی از سوی دادگاه باشد. تنها باید در ارائه دادخواست موارد توافق طلاق به جزئیات ذکر شود.

شیوه اقدام برای طلاق توافقی

موارد توافق طلاق

زوجین می توانند برای ارائه دادخواست طلاق توافقی با در دست داشتن مدارک شناسایی و عقدنامه خود به دادگاه مراجعه نمایند. تمامی موارد توافق طلاق باید در دادخواست ذکر شود. پس از آن، رویه معمول دادگاه طی شده و دادگاه می تواند به زوجین پیشنهاد معرفی داور و مصالحه را دهد. در صورتی که داوران نیز رأی به عدم سازش زوجین دادند، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید. در نتیجه زوجین می توانند ضمن ارائه گواهی به دفترخانه ازدواج و طلاق، از دفترخانه تقاضای جاری نمودن صیغه طلاق و ثبت طلاق را داشته باشند.

اعتبار گواهی عدم امکان سازش

اعتبار هر گواهی عدم امکان سازش، ۳ ماه می باشد. بدین معنی که اگر زوجین ظرف مدت ۳ ماه به دفترخانه برای ثبت طلاق مراجعه ننمایند، پس از آن امکان استفاده از همان گواهی برای جاری ساختن صیغه طلاق وجود ندارد. در مورد ایجاد صلح بین زوجین، به شوراهای حل اختلاف نیز اجازه دخالت داده شده است. زوجین می توانند حتی در صورت توافق قبلی در مورد طلاق، در صورت تمایل به جلسات مصالحه مراجعه نموده و فرصت دوباره برای سازش را به خود دهند.

ثبت طلاق توافقی در دفترخانه و توافقات طلاق زوجین

گواهی عدم سازش شامل تمامی موارد توافق زوجین می باشد. این توافقات طلاق می تواند در زمینه مسائل مادی و غیر مادی مربوط به زوجین باشد. همانطور که  ذکر شد برای ثبت طلاق در دفترخانه طلاق، به گواهی عدم سازش نیاز است. با توجه به مندرجات این گواهی، دیگر نیازی به ثبت موارد توافق در دفتر اندیکاتور دفترخانه ازدواج و طلاق نمی باشد. در صورتی که مدت زمان ۳ ماهه اعتبار گواهی عدم سازش سپری شود، توافقات نیز از ارزش و اعتبار ساقط می شوند و قابل استناد نیستند. همچنین امکان برهم زدن یک طرفه این توافقات در مدت سه ماه وجود ندارد و برای برهم زدن توافقات اولیه نیز نیاز به توافق ثانویه با موضوعیت رد توافقات اولیه می باشد.

در صورت بروز مشکل در زمینه طلاق توافقی، می توانید از مشاوره های وکیل خانواده مورد اطمینان خود در گروه وکالت حقوقی امور خانواده گروه وکلای آرتین از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.