مالیات بر درآمد

در قسمت  فصل چهارم از قانون مالیات بر درآمدهای مستقیم، قوانین مالیات بر درآمد مشاغل ذکر شده است . در تعریف کلی مالیات بر درآمد مشاغل باید گفت : « مالیات مشغول بر درآمد ، شامل اشخاص حقیقی است که مشغول به کار در مشاغل یا عناوین دیگر (البته به جز مواردی که در سایر فصل های قانون ذکر شده است) می باشند هست و بعد از کسر معافیت های تعیین شده در این قانون محاسبه می شود.»

به عنوان مثال درآمد شرکت های مدنی و آورده هایی که از مضاربه و مانند آن حاصل می شود ( درصورتی که صاحب سرمایه شخص حقیقی باشد)، جزو مشمولان این فصل خواهد بود و تابع قوانین آن تعیین می شود. گفتنی است درآمدی که برای مشمولان این قانون مشمول مالیات می شود، حاصل میزان کل درآمد منهای هزینه ها و استهلاک و … است. لازم به ذکر است هزینه ها و استهلاک باید طبق موارد تعیین شده در همین قانون باشد. مالیات بر درآمد مشاغل شاید یکی از مهم ترین مالیات ذکر شده در قانون کشور باشد که مطابق آن تاجران، بازرگانان ، کسبه و به طور کلی تمامی افرادی که از اشتغال به حرفه ای مشخص درآمد کسب می کنند را شامل می شود.

تقسیم بندی مالیات بر درآمد مشاغل:

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که مالیات بر درآمد مشاغل به طور خاص مربوط به شخصیت های حقیقی است و اشخاص حقوقی و همچنین شرکت ها، به طور مجزا در سایر فصل های قانون توضیح داده شده اند. درآمد حاصل از فعالیت مشمولان این بند انواعی دارد و طبق ماده ۹۴ از قانون مالیات های مستقیم به ۳ قسمت دسته بندی می شود:

  1. ابتدا کسانی که از فروش کالا درآمد کسب می کنند مانند: فروشندگان، بازاریان و امثال هم.
  2. دسته بعدی کسانی هستند که از طریق فروش خدمات درآمد کسب می کنند مانند تعمیرات موبایل، خودرو، کامپیوتر و ….
  3. دسته سوم نیز شامل کسانی می شود که در سایر فصول مالیات، شامل پرداخت مالیات نشده اند.

اما پس از مشخص شدن دسته مربوطه، پرکردن اظهارنامه های مالیاتی و ارائه آن از اهمیت برخوردار است.

افرادی که مشمول این فصل از قانون مالیات می شوند ، موظف اند دفاتر و اسناد و مدارک را که براساس قوانین و ضوابط مرتبط با قانون تجارت (تنظیم دفاتر تجاری)، عنوان شده است تنظیم کرده و براساس آن اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنند.

گفتنی است در دو سال اول شروع به فعالیت مشاغل مشمول این قانون ( البته به جز برخی استثنائات )، انتخاب کردن گروه مروبطه و انتخاب تکاللیف قانونی مربوطه، به نظر شخص مشمول خواهد بود.

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد

مولفه های اظهارنامه های مالیاتی جهت مالیات بر در آمد

  • اطلاعات هویتی و مکانی
  • مجوز های مربوط به کار مودی
  • معافیت های قانونی که شامل مشمول می شود
  • درآمدی که از فرد شامل مالیات می شود
  • واردات و صادارت
  • اطلاعات شرکا
  • صورت درآمد و هزینه و اموال

گفتنی است صاحبان مشاغل عنوان شده موظف هستند در هر سال مالیاتی ، اظهارنامه های مالیاتی خود را تا اواخر خرداد ماه سال بعد ، به طور الکترونیکی از طریق درگاه مربوطه به سازمان به آدرس (www.tax.gov.ir) ارسال کنند. البته در مواردی نیز با توجه به شرایط و براساس آیین نامه ها و ضوابط، سازمان مالیاتی می تواند اظهارنامه غیر الکترونیکی را نیز از مشمول بپذیرد که البته همان طور که گفته شد شامل موارد خاصی است.

اگر هیئت سازمان امور مالیاتی متشکل از سه حسابرس که به بررسی اظهارنامه ها اقدام می کنند، براساس دلایل مودی مالیاتی و هم چنین صورت دفتر و اسناد و مدارک ارائه شده که باید طبق استاندارد های مطرح شده در قوانین و سازمان امور مالیاتی تنظیم شده باشد، تشخیص دهد ایرادات مزبور خدشه ای در اعتبار دفاتر وارد نمی کند ، وظیفه دارد تمامی دفاتر و مدارک را قبول و نظر مثبت خود مبنی بر تایید را اعلام کند.

البته بر اساس اصلاحیه های قانون مالیات های مستقیم ، معافیت هایی نیز شامل حال مشمولان می گردد که براساس شغل و میزان درآمد و … متغییر است و البته در برخی موارد بسیار کاربردی است.

هر شخصیت حقوقی و حقیقی باید عملکرد یک سال عملیات مالی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد تا واحد مالیاتی مربوطه مالیات آن را رسیدگی و مالیات مربوطه را محاسبه کرده تا توسط متقاضی پرداخت شود به این فرایند تکمیل اظهارنامه مالیاتی می گویند.

اظهارنامه به صورت سالانه محاسبه می شود و اشخاص حقوقی حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالی و اشخاص حقیقی حداکثر تا سه ماه باید اظهارنامه را تنظیم کنند و به اداره مالیات تحویل دهند.

در صورتی که فرد خود اقدام به خود اظهاری یا ارائه و تنظیم اظهارنامه نکند، دارایی به صورت علی الرأس محاسبه می شود و مشمول جریمه می گردد.

مراحل و فرآیند تکمیل اظهارنامه الکترونیکی

  1. پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری
  2. تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
  3. ثبت نام دریافت کد اقتصادی
  4. تأیید اطلاعات ثبت نام
  5. دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک
  6. ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
  7. دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک

مراحل ۵ گانه ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی:

چند سالی است که تنظیم اظهارنامه مالیاتی به دستور سازمان امور مالیاتی به شیوه الکترونیک و بدون مراجعه حضوری انجام می گیرد و در ۵ مرحله انجام می شود :

مرحله اول: پیش ثبت نام الکترونیک

در این مرحله با داشتن کد اقتصادی، اطلاعات پایه ای شرکت دریافت شده و پس از تایید شماره تلفن همراه و تاییدیه پستی، کد پستی ۱۰ رقمی در سیستم بارگذاری می شود.

مرحله دوم: صحت سنجی اطلاعات

پس از انجام پیش ثبت نام الکترونیک، می بایست بخشی از اطلاعات ثبت شده در مرحله قبل، از منابع مختلفی، استعلام شده و پس از تایید صحت اطلاعات، وارد مرحله سوم می شوید.

مرحله سوم: تولید و ارسال اطلاعات کاربری

در این مرحله، اگر اطلاعات پیش ثبت نام مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور قرار بگیرد، کد کاربری و رمز عبور برای شما ایجاد شده و به صورت پیامک ارسال می شود.

مرحله چهارم: ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، پس از دریافت اطلاعات کاربری، وارد سامانه شده و اطلاعات اقتصادی شرکت یا بنگاه خود را پر کنید.

مرحله پنجم: اعتبار سنجی

اعتبار سنجی ستادی و میدانی اطلاعات وارد شده انجام می شود و با پرونده‌ های فیزیکی تطبیق داده خواهد شد.

اگر مغایرتی پیدا شود به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. اگر اطلاعات شما مورد تایید سازمان باشد، وارد وضعیت ۴۵ می شوید که ارسال اظهارنامه الکترونیک است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *