بهترین وکیل مهریه در تهران کیست؟

قانون جدید مهریه 1402

ما در گروه وکلای آرتین با تیم وکلای مجرب خود در تمامی زمینه ها از جمله دعاوی خانواده و از جمله معرفی بهترین وکیل مهریه در تهران سعی بر آن داریم تا بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهیم. در ابتدای این متن می‌بایست در تعریفی کوتاه در مورد اینکه مهریه چیست و چه خصوصیاتی دارد را کاملا توضیح داده و سپس در ادامه در خصوص بهترین وکیل مهریه در تهران و آنچه را که برای موکل انجام خواهد داد صحبت کنیم:

مهریه از جمله حقوق مالی است که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد. به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی : «به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید». همان گونه که از این ماده مشخص می‌شود، به محض این که وقوع عقد ازدواج، زن مالک مهر می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند مانع این مالکیت باشد. و با توجه به نوع آن زن می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند.

مهریه در ازدواج دائم و موقت چگونه است؟

عقد ازدواج چه به صورت دائم و چه موقت (صیغه) نمی‌تواند بدون مهریه باشد. فقط ممکن است نوع آن تفاوت کند.

فرق ازدواج موقت با دائم از لحاظ مهر در این است که اگر در ازدواج دائم مهر ذکر نشود یا عدم مهر شرط شود موجب بطلان عقد نمی‌گردد ولی در ازدواج موقت وفق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی عدم تعیین مهر موجب باطل بودن عقد است.

انواع مهریه برحسب زمان تعیین شده آن به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد، برخلاف عقد موقت که بدون تعیین مهریه باطل است، در عقد دائم تعیین مهریه شرط لازم و ضروری برای صحت عقد نیست. بنابراین، بسته به این که مهریه در حین عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد، مهریه دارای چند نوع است:

مهر المسمی: ساده‌ترین نوع مهریه تعین شده در هنگام عقد است که به آن مهر المسمی می‌گویند. در تعیین مهر المسمی، اراده و توافق زوجین شرط است. بنابراین در این نوع مهر لازم نیست متناسب با شأن زوجه از نظر شرافت خانوادگی و وضعیت اجتماعی باشد.

مهر المثل: اگر به دلیلی امکان تعیین مهریه هنگام عقد نباشد، مهر المثل جایگزین آن می‌شود. مطابق ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی برای تعیین مهر المثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او در نظر گرفته شود.

مهر المتعه: این نوع مهریه در زمانی است که مهریه در عقد دائم تعیین نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق بدهد و برخلاف مهر المثل وضعیت مالی مرد در تعیین این نوع از مهریه اهمیت دارد.

انواع مهریه برحسب چگونگی مطالبه آن

برخلاف تصور عموم مهریه تنها در زمان طلاق مطالبه نمی‌شود بلکه می‌توان آن را در طول زندگی و نیز طی شرایطی پس از طلاق و حتی پس از فوت زوج مطالبه کرد و این بدان معنا نیست که حتماً اختلافی بین زوجین وجود دارد. به طور کلی مهریه به دو دسته مهریه عندالمطالبه و عند الاستطاعه تقسیم‌بندی می‌گردد که با یکدیگر متفاوت بوده و احکام خاص خود را دارند.

مهریه عندالمطالبه چیست؟

در این نوع مهریه به دلیل این که زن به محض عقد مالک مهریه می‌شود، می‌تواند هر زمان که بخواهد اقدام به مطالبه مهریه کند و مرد موظف به پرداخت مهر به زن می‌باشد حتی در صورت عدم تمکین نیز می‌تواند تمام مهریه را از شوهر مطالبه کند و فقط اگر کار به طلاق برسد و زوجه مستحق نصف مهر خواهد بود.

 مهریه عند الاستطاعه چیست؟

در حالی که مهریه عند الاستطاعه باشد، وقتی شوهر مکلف به پرداخت مهریه می‌باشد که استطاعت پرداخت او به دادگاه ثابت شود. به این معنی که زوجه باید اموالی از شوهر که جزء مستثنیات دین نیست را به دادگاه اعلام نماید تا بتواند توقیف و مهریه را وصول نماید. حساب بانکی و حقوق شوهر نیز از جمله آن‌ها است. در این نوع مهریه چه مطالبه مهریه از طریق دادگاه باشد چه مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت، قبل از اثبات استطاعت مالی مرد امکان ممنوع ‌الخروج کردن وی وجود ندارد. همچنین امکان جلب شوهر هم از طریق دادگاه کاملاً منتفی است. پس مهریه عندالاستطاعه زندان ندارد.

آیا مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل وصول است؟

یکی از حقوق مالی زوج در ازدواج، مهریه می‌باشد که با جاری شدن صیغه عقد و در صورت مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت آن است و در واقع طبق قانون ما که از شرع اسلام نشأت گرفته، مهریه یک دین است که بر گردن مرد بوده و او ملزم به پرداخت آن است؛ ولی امروزه به دلیل مشکلات ناشی از ازدیاد پرونده‌های مربوط به مهریه رویه‌ای متفاوت با قبل به لحاظ پرداخت مهریه پیش بینی شده است. از جمله مهریه تا یکصد و ده سکه که براین اساس، تنها به میزان صد و ده سکه از مهریه زن ضمانت اجرای کیفری (جلب شوهر) را دارد و برای مازاد بر آن، نمی‌توان شوهر را به صورت کیفری تعقیب کرد. برای بیشتر از این میزان ملائت و توان مالی شوهر ملاک است.

همچنین لزومی ندارد که زن مهریه را یکجا درخواست و مطالبه کند. حق اجرا گذاشتن مهریه باقیمانده برای زوجه محفوظ خواهد بود.

در این باب نکته بسیار مهم توسط وکیل مهریه آنکه چنانچه زوج دارای اموال منقول یا غیرمنقول باشد امکان وصول بیش از ۱۱۰ سکه طلا غیر واقعی و صرفاً تصور عامیانه است.

آیا مهریه پس از فوت زن قابل مطالبه است؟

در صورتی که زنی قبل از اینکه مهریه‌اش را دریافت نماید، فوت کند، خانواده زن می‌تواند مهریه دخترش را تقاضا کند و چون دینی است که به عهده مرد بوده بعد از فوتش جزء ماترک وی است، وراث زن می‌توانند از مهریه‌اش ارث ببرند.

بهترین وکیل مهریه در تهران

شرایط گرفتن مهریه از پدرشوهر

در مواردی وجود دارد که پدرشوهر پرداخت مهریه از جانب پسرش را در عقدنامه یا سند رسمی دیگری ضمانت را تعهد کرده است که در این شرایط زوجه می‌تواند از پدر شوهر خود مطالبه مهریه را به صورت قانونی به امضاء رسانده باشد و استناد به گفتار شفاهی پدر شوهر در خصوص پرداخت یا ضمانت پرداخت مهریه زوجه امکان مطالبه مهریه از وی وجود ندارد.

نکته مهمی که باید توسط وکیل مهریه بدان توجه کرد این است که در مواردی که شوهر در قید حیات بوده و پدر شوهر فوت می‌کند و اموالی از پدر شوهر به‌جای ماند و شوهر از آن ارث برد، زوجه می‌تواند مهریه خود را از محل این اموال (سهم‌الارث) وصول نماید.

 مطالبه مهریه چگونه و به چه صورتی

قبل از بخشنامه جدید مصوب قوه قضائیه، نحوه گرفتن مهریه به دو طریق بود: یکی از این طریق دادگاه خانواده و دیگری از طریق اجرای ثبت. (اجرای ثبت اداره‌ای است که هر مطالبه‌ای که مستند به سند رسمی ‌باشد از جمله سند نکاح از طریق آن پیگیری می‌شود)، اما طبق مقررات جدید، زوجه نمی‌تواند مستقیم به دادگاه مراجعه کند و ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام شود.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و مقررات جدید با توضیحات بهترین وکیل مهریه تهران

مطابق بخشنامه جدید نحوه اجرا گذاشتن مهریه به این صورت است که زوجه یا وکیل دادگستری او به محل دفترخانه‌ای که ازدواجشان در آنجا ثبت شده مراجعه و درخواست صدور اجرائیه می‌کنند.

پس از صدور اجرائیه از طریق دفترخانه ازدواج مربوطه زوجه یا وکیل وی با مدارک به اجرای ثبت مراجعه و پرونده اجرایی تشکیل می‌دهد. سپس از دارایی‌های زوج استعلام گرفته می‌شود تا مشخص شود اموالی به نام خود دارد یا خیر، که در صورت داشتن اموال دستور توقیف آن صادر می‌شود. وجه نقد یا مال منقول مانند ماشین، موبایل یا مال غیرمنقول مانند ملک قابل توقیف است. اگر دارایی زوج کفایت مهریه را نکرد با اخذ گواهی به دادگاه راهنمایی می‌شوند. همچنین امکان ممنوع الخروجی شوهر از طریق اجرای ثبت به سرعت قابل انجام است.

به عقیده ما وصول مهریه از طریق اجرای ثبت نسبت به دادگاه خانواده بهتر است چرا که در وصول مهریه از طریق اجرای ثبت به صرف تقاضای زوجه یا وکیل دادگستری وی از دفتر ازدواج مربوط، عملیات اجرایی، آغاز می‌شود. صدور اجراییه در اجرای ثبت، مشمول مرور زمان نمی‌شود.

با توجه به اعمال بخشنامه اخیر امکان مطالبه مهریه بدواً از صلاحیت دادگاه‌ها خارج شده و هیچ دادگاهی نمی‌تواند فی‌البداهه و ابتدا دادخواست مطالبه مهریه و یا تأمین خواسته را قبول نماید، چرا که این امر می‌بایست از مراجع صالح که همانا اداره ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد و به‌تبع در شهر تهران اداره پنجم ثبت متولی این مهم می‌باشد، اقدام گردد.

در این راستا بخشی از عملیات بر عهده دفاتر ازدواج قرار گرفته است و سپس تمامی امور اعم از ابلاغ و توقیف و مزایده توسط اداره پنجم در تهران انجام می‌گردد.

لذا زوجه می‌بایست ابتدا به دفترخانه خویش مراجعه و تقاضای صدور اجراییه نماید که البته در این قسمت بسیار اهمیت دارد. نحوه صدور اجرائیه و نیز تخصیص تعداد سکه برای توقیف اموال زوج و علی النهایه صدور اجرائیه و ارسال مدارک به اداره ثبت جهت انجام امور مربوطه و طی طریق قانونی آنکه توسط دفاتر محترم ازدواج صورت می‌پذیرد.

پس از انجام این مرحله پرونده در اداره ثبت مفتوح و کلاسه اجرا خورده و وارد پروسه اجرا شده که متعاقباً نسبت به انجام عملیات توقیف و یا استعلام اموال شوهر اقدام مقتضی صورت می‌پذیرد.

بدیهی است تمامی این موارد مکانیزه انجام می‌شود که البته به جهت کثرت پرونده‌ها، زمان طولانی را به همراه خواهد داشت.

در این مرحله چنانچه اموالی از شوهر یافت و پیدا شود، اداره محترم ثبت رأساً نسبت به توقیف آن اقدام می‌نماید و علی النهایه پس از سپری نمودن مراحل مربوطه و عملیات قانونی مزایده و مهریه زن را از محل فروش مال توقیف شده پرداخت می‌نماید. البته زوجه خود می‌تواند مال مورد مزایده را تملک نماید که این موضوع از لحاظ حقوقی، گسترده و در این مجال نمی‌گنجد.

در خصوص اجرای بخشنامه چگونگی به دادخواست های مهریه اجرای ثبت پس از صدور اجرائیه و تعیین وقت و اخذ نوبت، پرونده اجرایی تشکیل و اقدامات مربوطه جهت توقیف و یا استعلام از اموال شروع می‌شود.

بهترین وکیل مهریه در تهران

بهترین وکیل مهریه در تهران

موضوعی که می‌بایست بدان توجه فراوان نمود این است که چنان چه زوج (شوهر) از اقدامات همسر خود برای دریافت مهریه مطلع شده و زن هنوز اقدامی برای توقیف صورت ندهد، شوهر به‌سادگی می‌تواند با انجام اقداماتی از جمله فروش اموال، مانع دستیابی زن به حقوق خویش گردد که البته این موضوع در مواردی که زوجه شخصاً نسبت به مطالبه مهریه اقدام می‌کند بسیار مشاهده می‌گردد که علت عمده آن عدم آگاهی کافی از نحوه مطالبه و کثرت پرونده در اداره ثبت است.

نکته قابل توجه آنکه در این فرایند، آگاهی کامل از مراحل اجرا و نحوه عملکرد در اداره ثبت بسیار حائط اهمیت است چرا که با آگاهی کامل می‌توان در اسرع وقت اموال زوج را توقیف نمود و مجموعه این اقدامات موجبات حفظ حقوق زوجه را فراهم می‌آورد.

در نهایت ذکر یک مطلب ضروری به نظر می‌رسد و آن این که تصور عدم وصول مهریه در شرایطی که شوهر تنها یک منزل مسکونی داشته تحت شرایطی کاملاً غلط است و اینکه زن‌ها تصور می‌کنند چنانچه شوهرشان یک خانه دارد و این منزل نیز مسثنیات دِین می‌باشد در شرایطی نادرست است و این که می‌توان تنها منزل شوهر را نیز در مواردی بابت مهریه وصول نمود.

در این موضوع بیان می‌گردد گروه وکلای آرتین (بهترین وکیل مهریه تهران) با سابقه طولانی و تجربه کافی در زمینه پرونده‌های مهریه در اجرای ثبت همراه شماست.

آیا برای مطالبه مهریه وکیل لازم است؟

قطعاً خیر اما در ادامه توضیحات عملی دیگری در خصوص سرعت عمل در توقیف اموال فوری مهریه را خصوصاً برای وکلای جوان و همه علاقمندان توضیح خواهیم داد تا اهمیت داشتن بهترین وکیل مهریه تهران برای مهریه مشخص گردد.

وظایف وکیل در پرونده مهریه چیست؟ و چند درصد مهریه به وکیل تعلق می‌گیرد؟

اول این که میزان حق‌الوکاله یا همان هزینه وکیل برای مهریه کاملاً وابسته به توافق وکیل و موکل است و بسیار تأثیرگذار است که وکیل در مراحل به اجرا گذاشتن را تا چه مرحله‌ای پیش ببرد و به عنوان مثال قرارداد وکالت برای مهریه می‌تواند این‌گونه باشد که وکیل از ابتدا صدور اجرائیه تا انتهای مراحل مزایده اموال توقیف شده را بدون حضور موکل در اداره ثبت انجام دهد و یا این که به این صورت باشد که فقط مرحله توقیف ماشین و یا خانه و حساب بانکی توسط وکیل انجام شود و … همچنین بسیار اهمیت دارد که زوجه اطلاعات کاملی از اموال زوج دارد یا خیر؟ چون در صورت نداشتن پلاک ثبتی، شماره حساب بانکی و پلاک خودرو به ناچار بایستی وکیل برای مهریه خودش اقدام به دست آوردن مشخصات کامل کند .

این که چند درصد مهریه به وکیل تعلق می‌گیرد قانونی وجود ندارد و صرفاً توافق وکیل و موکل است.

نکته مهم این که اساساً شراکت وکیل در مهریه تخلف انتظامی است مگر این که مثلاً نوشته شود ۶ % معادل ریالی مهریه نه این که ۶ % کل مهریه یا این که عدد مشخصی توافق شود ما وکلای گروه پارسای (وکیل متخصص مهریه) حق الوکاله را به صورت قسطی و با پیشرفت کار دریافت می‌کنیم. بنابراین نگران نباشید و کار را از ابتدا یعنی صدور اجرائیه بر عهده می‌گیریم که سختی برای موکل نباشد. اما عنایت داشته باشید که توقیف خودرو، به دو صورت است یعنی دو مرحله دارد. ابتدا توقیف سندی است و بعد توقیف فیزیکی، ما امور مربوط به توقیف سندی را به طور کامل انجام می‌دهیم و دستور توقیف فیزیکی را هم اخذ می‌کنیم ولی توقیف خودرو را در معابر، پارکینگ و جای دیگر انجام نمی‌دهیم.

مسئله بسیار ظریف که وکیل خوب برای مهریه را از دیگر وکلا که به صورت تخصصی کار مهریه نمی‌کنند – قابل توجه وکلای جوان – این است که بعد از توقیف آپارتمان بایستی بلافاصله تقاضای کارشناس کرد که خانه یا آپارتمان را رؤیت کند و صورت‌جلسه نماید که مثلاً خالی است یا مستأجر ساکن است تا بعداً کسی مدعی این نشود که از مستثنیات دین است.

به درخواست موکل امکان ممنوع الخروج کردن زوج برای تمام یا قسمتی از مهریه فراهم است. بنابراین آنچه گفته شد از وظایف بهترین وکیل مهریه تهران برای مهریه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.