وکیل مهریه ماهر کیست و شرایط مطالبه مهریه در قانون به چه صورت است؟

طلاق ایرانیان مقیم خارج

با توجه به اینکه قوانین و مقررات مطالبه مهریه در سالهای اخیر دستخوش تحول بسیار زیادی شده و تا شخص مواجهه ای با این موضوع نداشته باشد اطلاعات لازم را در اختیار نخواهد داشت ما در این مقاله برآنیم تا ذهن شما عزیزان را نسبت به این مورد و شرایط ان روشن کنیم و برای شما توضیح دهیم که وکیل مهریه در موسسه ما چطور وصول مهریه شمت را انجام میدهد:

وصول مهریه
در کوتاه ترین زمان
توسط وکیل مهریه خانم و آقا
بدون حضور خانم در هیچ‌مرحله‌ای
استعلام فـوری اموال و دارایـی ها
توقیف سریع دارایـی هـا و حقوق
ایجاد ممنوع الخروجی تا پایان تسویه مهریه

قانون جدید مهریه چیست؟

قانون جدید مهریه به این صورت است که دیگر برای مطالبه مهریه دادگاه ها پاسخگو نیستند و خانم ها باید از طریق اداره اجرای ثبت که زیر مجموعه اداره ثبت اسناد است مطالبه مهریه و وصول مهریه را پیگیری کنند. بهترین راه برای وصول مهریه داشتن وکیل مهریه است که با تجربه و دانشی که دارد در زمانی سریع تر این کار انجام شود.

بر خلاف گذشته که از طریق دادگاه وصول مهریه پیگیری می شد و باید سه و نیم درصد مبلغ به عنوان هزینه دادرسی پرداخت می شد، حالا این امور از طریق اداره اجرای ثبت پیگیری می شود و نیازی به پرداخت سه و نیم درصد از مبلغ مهریه به عنوان هزینه دادرسی نیست. پیگیری مهریه از طریق اداره اجرای ثبت را فقط خود شخص و وکیلش می توانند پیگیری کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم حتما با همکاران ما در واحد پاسخگویی به موکلین تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره در زمینه وکیل مهریه بگیرید.

چطور مهریه ام را با کمک وکیل مهریه دریافت کنم؟

در سال های اخیر مطالبه مهریه همزمان از طریق دادگاه و اداره اجرای ثبت انجام می پذیرفت. ولی مدتیست که خانم ها برای مطالبه مهریه فقط باید از طریق اداره اجرای ثبت اقدام کنند. روال کار هم به این صورت است که خانم با همراه داشتن سند ازدواج و مدارک هویتی به دفترخانه ای که صیغه ازدواج در آنجا ثبت شده است مراجعه می کنند و یک نامه از طرف دفترخانه برای اداره اجرای ثبت دریافت می کنند.

سپس با همراه داشتن سند ازدواج، کارت ملی، شناسنامه و نامه دفترخانه به اداره اجرای ثبت که زیر مجموعه اداره ثبت اسناد محسوب می شود مراجعه می کنند و بر اساس سند ازدواج درخواست وصول مهریه را می کنند. اداره اجرای ثبت بعد از استعلام از دارایی های منقول و غیر منقول آقا به میزان مهریه خانم، اموال آقا را توقیف می نماید.

منظور از اموال اقا، اموالیست که به صورت سندی و تک برگ به نام آقا باشد و خرید و فروش های قولنامه ای چون در سیستم اداره ثبت اسناد ثبت نمی شوند در این استعلام ها درج نمی شوند. پس برای مطالبه و وصول مهریه دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه نیست و باید از طرف اداره اجرای ثبت اقدام کرد.

مدارک مورد نیاز برای اقدام به وصول مهریه چیست؟

مدارک لازم برای مطالبه و وصول مهریه شامل کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج و نامه دفترخانه ثبت ازدواج است. برای نامه دفترخانه با همراه داشتن سایر مدارک خانم و یا وکیلشان باید به دفترخانه ای که عقد در آنجا ثبت شده است مراجعه کنند و نامه اداره اجرای ثبت را دریافت نمایند.

 

وصول مهریه با وکیل مهریه به چه صورت است؟

در صورتی که پرونده مهریه شما در دادسو شروع شود و وکلای متخصص مهریه دادسو وکیل پرونده مهریه شما باشند، استعلام اموال و دارایی های همسر شما چه به عنوان ملک و املاک، چه به عنوان حساب بانکی و چه به عنوان سهام بورس و اوراق بهادار خیلی سریع تر از روالی خواهد بود که خودتان اقدام می کنید و در طی چند روز لیست کاملی از اموالی که به نام همسر شماست در اختیارتان قرار داده خواهد شد و با توجه به زمان چند ماهه ای که شما باید صرف این کار کنید و در این مدت امکان انتقال دارایی ها از همسر شما به شخص دیگری وجود دارد، دادسو در عرض چند روز تمامی دارایی های قابل توقیف را آماده خواهد کرد و در سریعترین زمان ممکن اقدام به توقیف این اموال و وصول مهریه شما خواهد کرد.

داشتن وکیل مهریه، بهترین راه برای وصول قطعی مطالبات مهریه است و برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم با شماره های ما تماس بگیرید تا همکارانمان در واحد پاسخگویی به مشاوره های حقوقی به صورت رایگان و با حوصله شما را راهنمایی کنند.

آیا امکان گرفتن مهریه بدون طلاق وجود دارد؟

بله طلاق و مهریه هیچ ربطی به هم ندارند و خانم این حق را دارد تا از یک لحظه بعد از جاری شدن صیغه ازدواج مهریه اش را از همسرش مطالبه کند. پس خانم می تواند هر لحظه که بخواهد مطالبه مهریه کند و تا ابد با همسرش زندگی کند و یا حتی بالعکسِ این موضوع هم در مواردی صادق است. صیغه طلاق جاری شود اما خانم مهریه اش را از آقا دریافت نکرده باشد و هر زمان که لازم دانست برای وصول مهریه اش اقدام کند.

همانطور که گفته شد هیچ ارتباطی بین مهریه و طلاق وجود ندارد و هر دو پرونده مجزا محسوب می شوند و نیازی نیست الزاما در زمان طلاق مهریه را وصول کرد.

قبل و بعد از طلاق هم می توان مطالبه مهریه کرد. چون در اکثر خانواده های ایرانی در زمان طلاق صحبت از وصول یا بخشش مهریه می شود این باور غلط در عامه به وجود آمده که مهریه فقط در زمان طلاق قابل وصول است.

آیا فقط ۱۱۰ سکه از مهریه قابل مطالبه است؟

خیر مهریه به هر تعدادی که در زمان ازدواج مشخض شده باشد قابل مطالبه و وصول است. مثلا اگر مهریه خانمی ۸۱۴ سکه تمام بهار آزادی باشد، خانم می تواند با استعلام و معرفی اموال منقول و غیر منقول آقا به اداره اجرای ثبت به میزان مهریه اش از اموال آقا توقیف کند. و یا در قبال مهریه آقا را ممنوع الخروج نماید .

اگر دارایی های آقا کمتر از میزان مهریه باشد، کل اموال توقیف شده و مابقی همچنان به عنوان بدهی آقا به خانم بر گردن آقا است. اگر هم آقا دارایی و اموالی نداشته باشد به در خواست خانم پرونده به دادگاه ارسال میگردد مهریه تقسیط شده و آقا بر حسب دستور قاضی مقداری را باید به صورت پیش پرداخت و مابقی را به صورت اقساطی به خانم پرداخت کند. تعیین میزان پیش پرداخت و اقساط بر عهده قاضی است که بر اساس شان خانم، شان آقا، شان خانواده و علم قاضی تعیین می شود. اما از آنجا که در صورت تقسیط مهریه، نزدیک به بیش از شصت سال طول می کشد که مثلا ۲۰۰ سکه از مهریه پرداخت شود، چنین باوری در بین عامه شکل گرفته است. پس مهریه به هر میزان که باشد قابل وصول است ولی در صورت تقسیط مهریه با توجه به میانگین عمر انسان بعید است که بیشتر از ۲۰۰ سکه پرداخت شود.

فرق مهریه عندالمطالبه و عند الاستطاعه چیست؟

در قانون مهریه به دو صورت تعریف شده است و در زمان عقد بنا بر توافق زوجین نوع مهریه مشخص می شود. منظور از مهریه عندالااستطاعه این است که آقا در صورتی که استطاعت مالی برای پرداخت مهریه داشته باشد، مجبور به پرداخت مهریه است و در غیر این صورت پرداخت مهریه بر او واجب نیست. منظور از استطاعت مالی هم این است که اموالی بر نامش باشند و یا دارای حساب بانکی مناسب و یا سهام بورس باشند. ولی در صورتی که از این مثال هایی که ذکر شد نداشته باشند، پرداخت مهریه بر آقا واجب نیست.

مهریه عندالمطالبه هم همانطور که اسمش پیداست قابل مطالبه است و آقا مجبور به پرداخت این مهریه است. در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد تحت هیچ شرایطی آقا نمی تواند از پرداختش سر باز بزند و حتی اگر دارایی قابل توقیف نداشته باشد، باید مهریه را حتی به صورت اقساطی پرداخت نمایند. فقط در صورتی نیاز به پرداخت مهریه عندالمطالبه نیست که خانم به صورت رسمی و دفتر خانه ای مهریه را به همسرش بخشیده باشد. به غیر از این حالت پرداخت مهریه عندالمطالبه بر گردن آقا است و موظف به پرداختش است.

آیا می توان آقا را بابت مهریه ممنوع الخروج کرد؟

بله. به محض درخواست وصول مهریه خانم می تواند درخواست ممنوع الخروجی همسر را بکند. این ممنوع الخروجی تا زمان تعیین و تکلیف مهریه پابرجا خواهد بود و آقا تحت هیچ شرایطی اجازه خروج از کشور را نخواهد داشت.

تا زمانی که آقا مهریه را به صورت کامل پرداخت نکند ممنوع الخروج خواهد ماند و فقط در صورت رضایت خانم قبل از اتمام پرداخت مهریه می تواند از کشور خارج شود. آقایان هم برای استعلام ممنوع الخروجی خود می توانند به سایت سامانه استعلام ممنوع الخروجی مراجعه کنند و با ارائه کد ملی و اطلاعات هویتی از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند. پس خانم به محض مطالبه مهریه می تواند همسرش را ممنوع الخروج کند و تا زمانی که مهریه پرداخت و یا بخشیده نشود، ممنوع الخروجی آقا پابرجاست.

وکیل مهریه

وکیل مهریه

چه اموالی را وکیل مهریه می تواند به عنوان مهریه توقیف نماید؟

تقریبا تمام اموال منقول و غیر منقول آقا برای بدهی مهریه قابل توقیف است. جز موارد استثنا که در قانون به عنوان مستثنیات دین از آن یاد شده است. اگر آقا فقط یک واحد مسکونی داشته باشد که ارزش ریالی اش به نسبت شهری که در آن زندگی می کنند بالا نباشد قابل توقیف نیست و در صورت توقیف اگر آقا اعتراض کند قابلیت برگشت دارد. ولی اگر آقا اعتراضی نکند به عنوان مال توقیفی به حساب می آید. غیر از این هر مالی که به نام آقا باشد برای وصول مهریه قابل توقیف است.

 

آیا سهام بورس آقا به عنوان مهریه قابل توقیف است؟

بله. دارایی های شخص در سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان بدهی قابل توقیف است و خانم می تواند بابت مطالبه مهریه اش در صورتی که همسرش در سازمان بورس و اوراق بهادار دارایی داشته باشد، سهامش را به عنوان بدهی مهریه توقیف کند.

سهام بورس آقا فقط در صورتی قابل توقیف است که به نام خودشان باشد و اگر قبل از درخواست خانم به شخص ثالث دیگری منتقل کرده باشند، این دارایی ها قابل توقیف نیست.

برای شروع توقیف سهام بورس ابتدا باید یک استعلام رسمی انجام شود تا دارایی های آقا در بورس به صورت رسمی گزارش شده باشد. برای این کار از دفترخانه یک نامه خطاب به اداره اجرای بخواهید تا از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار لیست کامل دارایی های آقا را ارائه کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با همکاران ما در واحد پشتیبانی موکلین دادسو تماس بگیرید تا به صورت رایگان از همکارانمان مشاوره بگیرید.

ودیعه مسکن به عنوان مهریه قابل توقیف است؟

شاید در مواقعی قضات حکم توقیف ودیعه مسکن بابت مهریه را صادر کنند اما آقا می تواند به این حکم اعتراض کند و درخواست رفع توقیف بدهد. در اکثر مواقع با اعتراض آقا موافقت می شود. پس ودیعه مسکن برای مهریه تقریبا در اکثر موارد قابل توقیف نیست و قضات رای به اجرای آن نخواهند داد. در صورتی هم که حکم توقیفش صادر شد آقا می تواند با اعتراض به توقیف درخواست رفع توقیفش را بکند.

توقیف حساب های آقا بابت مهریه به چه صورت است؟

در صورتی که آقا از پرداخت مهریه سر باز بزند، خانم می تواند حساب های بانکی آقا را توقیف نموده و به میزان بدهی مهریه از حساب آقا برداشت کند. برای انجام این کار دو احتمال وجود دارد. یک اینکه خانم اطلاعات حساب آقا مانند شماره حساب، شماره کارت و یا شماره شبا را داشته باشد. دو اینکه خانم اطلاعاتی از حساب بانکی آقا ندارد. در حالت اول خانم می تواند اطلاعات حساب را به اداره اجرای ثبت ارائه کند و اداره اجرای ثبت نامه ای به شعبه ای که حساب در آنجا فعال است ارسال می کند، مبنی بر اینکه صاحب حساب به علت بدهی به خانم حسابش توقیف شده است و امکان برداشت ندارد و خانم حق دارد که به میزان بدهی اش از حساب برداشت کند.

در حالت دوم که خانم اطلاعاتی از حساب آقا ندارد، اداره اجرای ثبت یک نامه به بانک مرکزی ارسال می کند و درخواست استعلام عمومی می کند. در این حالت بانک مرکزی از تمامی بانک ها و موسسات مالی که زیر نظرش فعالیت می کنند استعلام می کند و تمامی حساب هایی که آقا در هر بانک و موسسه ای دارد را به همراه میزان موجودی هر حساب به اداره اجرای ثبت ارائه می کند. با توجه به اینکه بانک مرکزی از هر بانک و موسسه به صورت جداگانه استعلام می کند، روال کار کند است و اگر خانم اطلاعات حساب بانکی همسرش را داشته باشد سریع تر توقیف حساب بانکی بابت وصول مهریه انجام می شود.

توقیف حقوق آقا بابت مهریه به چه صورت است؟

در صورتی که آقا از پرداخت مهریه به خانم سر باز بزند و کارمند باشد خانم می تواند نسبت به توقیف حقوق همسرش اقدام کند. منظور از کارمند این است که آقا در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به کار باشد و دارای مزایا و حقوق مشخص شده باشد. برای این کار خانم ابتدا به دفترخانه ثبت ازدواجی که عقدشان در آنجا جاری شده است مراجعه کند و با گرفتن نامه به اداره اجرای ثبت مراجعه کند.

سپس با معرفی محل کار آقا به اداره اجرای ثبت، درخواست توقیف بخشی از حقوق آقا را بکند. در این مرحله اداره اجرای ثبت به محل کار آقا نامه رسمی ارسال کرده و اعلام می کند که بخشی از حقوق آقا باید به عنوان بدهی عدم پرداخت مهریه به خانم پرداخت شود.

اگر آقا دارای فرزند باشد یک چهارم از حقوقش کسر خواهد شد و اگر صاحب فرزند نباشد، به اندازه یک سوم از حقوقش کسر و به خانم پرداخت خواهد شد.

در صورتی که آقا نسبت به میزان کسر از حقوق اعتراض داشته باشد، می تواند تقاضای اعسار در پرداخت مهریه بکند و از دادگاه با توجه به مدارک و توضیح شرایط و دفاعیاتش درخواست کاهش میزان کسر از حقوق بشود. دادگاه بعد از بررسی های لازم رای خود را نسبت به تقاضای اعسار از پرداخت مهریه آقا صادر می کند.

آیا سهم الارثی که آقا از انحصار وراثت پدر و مادرش دریافت می کند، بابت مهریه قابل توقیف است؟

بله. سهم الارثی که آقا بابت ورثه بودنش نسبت به متوفی دریافت می کند بابت بدهی مهریه قابل توقیف است. در بعضی مواقع، انحصار وراثت شخص متوفی انجام شده است و هنوز انتقال سهم بین وراث اتفاق نیفتاده است که خانم می تواند تقاضای توقیف بکند و به محض انتقال سهم آقا به او، سهم توقیف شده و بایت بدهی مهریه به خانم پرداخت می شود.

در بعضی مواقع هم ورثه به دلایل متنوع انحصار وراثت را انجام نمی دهند تا دست خانم از وصول مهریه کوتاه بماند. در این صورت با داشتن وکیل متخصص مهریه، خانم می تواند به عنوان بدهکار یکی از وراث، به صورت قانونی درخواست انحصار وراثت بکند و بدون نیاز به اجازه سایر وراث بعد از انجام انحصار وراثت سهم آقا را به عنوان مهریه توقیف کند. انجام این کار دارای پیچیدگی هایی است که پیشنهاد می کنیم حتما از وکیل متخصص مهریه کمک بگیرید تا بدون اشتباه کار انجام شود. در صورت بروز اشتباه این احتمال وجود دارد که وارث (آقا) به محض دریافت سهم الارث، سهم خود را به دیگری انتقال کند و دست خانم از مهریه کوتاه بماند. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تلفنی رایگان در این موضوع با همکارانمان در بخش پاسخگویی به موکلین دادسو تماس بگیرید.

از اموال همسرم اطلاع ندارم برای مطالبه مهریه چگونه اموال همسرم را استعلام کنم؟

دارایی های به صورت عمومی یا اموال منقول و غیر منقول هستند، یا حساب بانکی هستند و یا سهام بورس. جواب استعلام اموال از اداره اجرای ثبت ، پیگری حساب بانکی از طریق بانک مرکزی و استعلام سهام بورس از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار است.

مطالبه توقیف اموال منقول و غیر منقول مانند خانه، ماشین، مغازه و … و حساب بانکی و سهام بورس که از طریق اداره اجرای ثبت انجام می شود زمانگیر است و امکان دارد در این مدت آقا اموالش را به شخص دیگری انتقال بدهد. برای انجام سریع استعلام داشتن وکیل متخصص مهریه ضروری است. در صورتی که به صورت فوری تمایل به استعلام دارایی های همسرتان دارید با دادسو تماس بگیرید. ما خیلی سریع تر از روال شما کلیه اموال همسرتان را استعلام خواهیم کرد و در صورت تمایل شما روال توقیف را سریعا شروع خواهیم کرد.

همسرم اموال خود را به نام شخص دیگری سند زده است. آیا می توانم شکایت کنم؟

اگر همسر شما برای فرار از پرداخت مهریه اموال را به نام شخص دیگری منتقل کرده باشد و شما بتوانید اثباتش کنید، بله. اگر آقا اموالش را قبل از درخواست خانم بابت وصول مهریه و توقیف اموال منتقل کرده باشد، اثبات این که برای فرار از دین بوده است کار سختیست. گرچه نشدنی نیست و با وکیل متخصص مهریه می توان اثباتش کرد. ولی اگر آقا بعد از درخواست خانم اموال را منتقل کرده باشد، وکیل متخصص مهریه، اثبات می کند که معامله به قصد فرار از دین مهریه انجام شده است و قاضی انتقال را مردود کرده و اموال قالبیت توقیف پیدا می کنند.

در مجموع معامله به قصد فرار از دین مهریه و اثبات آن یک روال پیچیده حقوقی است که نیازمند داشتن وکیل متخصص مهریه است. اگر در این زمینه سوال دارید با همکاران ما تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

اگر زوج (آقا) مهریه را پرداخت نکرد، جلب می شود؟

روال کار در گذشته چنین بود که آقا به خاطر عدم پرداخت مهریه جلب می شد، اما در سالیان اخیر اگر آقا دارایی نداشته باشد که خانم به عنوان مهریه توقیفش کند، مهریه تقسیط می شود و آقا باید به صورت اقساطی مهریه خانم را که در اکثر مواقع سکه است، پرداخت کند. صدور حکم جلب برای مهریه در صورتی اتفاق می افتد که آقا اقساط مهریه اش را پرداخت نکند.

در صورتی که آقا دو تا سه قسط از مهریه را به خانم پرداخت نکند، خانم می تواند با مراجعه به مراجع ذیصلاح، حکم جلب آقا را دریافت کند و آقا هم فقط در صورت تسویه اقساط تا آن تاریخ امکان بی اثر کردن حکم جلب را دارد. پس عدم پرداخت مهریه به صورت یکجا باعث جلب شدن اقا نمی شود، اما اگر اقساطی که برای پرداخت مهریه تعیین شده باشد پرداخت نشود خانم این حق را دارد که به عنوان بدهکار، حکم جلب آقا را بگیرد.

مهریه چه زمانی قسط بندی می شود؟

زمانی که خانم مهریه اش را مطالبه کند و هیچ اموال منقول و غیر منقولی به نام آقا نباشد، چاره ای جز تقسیط مهریه (قسط بندی مهریه) وجود ندارد. در این حالت پرونده از اداره اجرای ثبت به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود تا قاضی در مورد شرایط تقسیط و قسط بندی مهریه تصمیم گیری کند و حکم بدهد.

قاضی پس از شنیدن دفاعیات آقا و خانم و شرایط زندگی هر دو مبلغی را به عنوان پیش پرداخت تعیین می کند و سپس اقساط را مشخص می کند. به طور مثال قاضی اعلام می کند که ۵ عدد سکه به صورت پیش پرداخت باید به خانم پرداخت شود و هر شش ماه یکبار یک نیم سکه به خانم تحویل داده شود. این اعداد برای مثال گفته شده است و اعداد به اساس شرایط و شان زندگی آقا و خانم و علم قاضی متفاوت است. آقا هم در صورت عدم توان در پرداخت مهریه می تواند تقاضای اعسار از پرداخت مهریه کند تا دادگاه مجددا میزان و شرایط پرداخت اقساط مهریه را بررسی کند.

 

آیا پدر یا مادر خانم می توانند به جای خانم برای مطالبه مهریه اقدام کنند؟

خیر. طبق قانون اصیل یا وکیل مجاز هستند که برای مطالبه مهریه اقدام کنند. منظور از اصیل خود شخص (خانم) است و منظور از وکیل، وکیل پایه یک دادگستری است. غیر از این دو نفر هیچ شحص حقیقی و حقوقی اجازه پیگیری و مطالبه مهریه را به هیچ وجه ندارند. البته پیشنهاد ما این است که حتما وکیل متخصص مهریه داشته باشید تا با خیالی راحت پرونده تان پیش برود.

پرونده مهریه علاوه بر این که در حوزه خانواده بررسی می شود، یک پرونده مالی است و پیچیدگی های منحصر به فرد خود را دارد و الزاما داشتن هر وکیلی به معنای موفقیت ما در پرونده نخواهد بود و داشتن یک وکیل متخصص مهریه است که پرونده شما را با موفقیت به سرانجام می رساند. پس برای مطالبه مهریه حتما خود شخص و یا وکیل پایه یک دادگستری اجازه مطالبه دارند.

آیا با دریافت مهریه حتما باید طلاق انجام شود؟

خیر. همانطور که گفته شد مهریه و طلاق ربطی به هم ندارند و خانم می تواند همین امروز مهریه اش را دریافت کند و سالیان سال با همسرش زندگی کند و یا همین امروز از هم طلاق بگیرند، اما مهریه هنوز پرداخت نشده باشد و هر وقت که خانم مطالبه مهریه کند، آقا مهریه را پراخت کند. پس الزاما با پرداخت مهریه نیازی به جاری شدن صیغه طلاق نیست.

آدرس دقیق اداره مطالبه مهریه (اجرای ثبت) در تهران کجاست؟

همانطور که گفته شد زوجه برای مطالبه وصول مهریه باید به اداره اجرای ثبت که زیر مجموعه اداره ثبت اسناد است مراجعه کند. آدرس اداره اجرای ثبت تهران: میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام فراهانی، پایین تر از خیابان شهید بهشتی، کوچه میرزا حسنی، پلاک ۳، اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران و اجرای ثبت تهران

آیا محل عقد و ازدواج در مطالبه مهریه مهم است؟

از آنجایی که اولین مرحله وصول مهریه، مراجعه به دفترخانه ثبت ازدواج زوجین است، پس شهر ثبت ازدواج در مطالبه وصول مهریه مهم است. همینطور دفترخانه ثبت ازدواج فقط نامه را به اداره اجرای ثبت شهر خودش ارسال می کند و مرحله بعدی پیگیری از اداره اجرای ثبت شهری است که عقد در آنجا ثبت شده است.

بعضی مواقع پیش می آید که زوجین در یک شهر ازدواج کرده، ولی اموال و دارایی های آقا در یک شهر دیگر است. به طور مثال آقا و خانم در مشهد عقد کرده اند ولی سال هاست که ساکن تهران هستند و اموال منقول و غیرمنقول آقا در تهران ثبت شده اند. در این صورت خانم یا وکیلشان باید به دفتر خانه ای که در شهر مشهد عقدشان جاری و ثبت شده مراجعه کنند و نامه ای برای اداره اجرای ثبت شهر مشهد بگیرند. سپس اداره اجرای ثبت شهر مشهد به اداره اجرای ثبت تهران نیابت می دهد تا در خصوص اموال بخصوصی که در تهران ثبت شده است تعیین و تکلیف کند و در صورت امکان دارایی را به نفع خانم بابت مهریه توقیف کند.

در صورت فوت خانم، مهریه اش به عنوان ارث به وراث می رسد؟

بله. مهریه به عنوان یک بدهی آقا به خانم، جز دارایی های خانم محسوب می شود و وراث خانم می توانند جهت وصول مهریه خانم اقدام کنند. زمانی که خانم قبل از دریافت مهریه اش فوت کند، وراث می توانند برای وصول مهریه متوفی اقدام کنند و مهریه خانم را وصول کنند. بعد از وصول مهریه، طبق قوانین انحصار وراثت مهریه خانم بین وراث تقسیم می شود.

وراث خانم برای مهریه چه کسانی هستند؟

تقسیم مهریه به عنوان ارثیه برای ورثه مطابق قوانین انحصار وراثت است. طبق قوانین انحصار وراثت، وراث در سه طبقه قرار می گیرند. در طبقه اول، وراث فرزندان، همسر و پدر و مادر می شود که مهریه بین ایشان تقسیم می شود. اگر خانم فرزندی نداشته باشد ارثیه به صورت کامل به همسر و پدر و مادرش می رسد.

در این حالت که همسر باید مهریه را پرداخت کند، خودش هم شامل ارث می شود و سهم خودش از پرداختی به حساب خودش بر می گردد. در صورتی که پدر و مادر متوفی، فوت شده باشند، ارث به همسر و خواهران و برادرانش می رسد. برای اطلاع دقیق از شرایط و قوانین انحصار وراثت به صفحه اختصاصی انحصار وراثت ما مراجعه کنید.

ایرانیان خارج از کشور برای مطالبه و وصول مهریه چه کاری باید بکنند؟

روال کار وصول مهریه برای ایرانیان خارج از کشور هم تا حد زیادی مشابه روال وصول مهریه برای ایرانیان داخل کشور است. در این صورت هم خانم و یا وکیل پایه یک دادگستری که از طرف خانم برای وصول مهریه وکالت دارد، روال پیگیری مهریه را باید طی کنند.

اکثر خانم های مقیم در خارج از کشور امکان حضور مستمر در ایران و پیگیری پرونده وصول مهریه را ندارند و نیازمند یک وکیل متخصص مهریه در ایران هستند. اما الزاما هر وکیلی نمی تواند به موفقیت پرونده شان کمک کند و حتما باید وکیل متخصص مهریه داشته باشند. برای مشاوره رایگان در این موضوع از طریق واتساپ و مکالمه تلفنی با ما در ارتباط باشید.

طریق وکالت دادن به وکیل از خارج از کشور هم با کمک سامانه میخک است که موکل ابتدا باید اطلاعات کامل شخصی و وکالتنامه را وارد سامانه بکند و بعد از آن چون وکالتنامه در امور مهریه، یک وکالتنامه مالی محسوب می شود، به سفارتخانه و یا دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران مراجعه کند و به صورت حضوری صحت وکالتنامه را تایید نماید. در صورتی که در این زمینه هم نیاز به مشاوره دارید از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.

اعسار در پرداخت مهریه به چه صورت است؟

در بعضی مواقع که مهریه به صورت اقساطی پرداخت می شود و یا از حقوق آقا به صورت ماهیانه کسر می شود، آقا می تواند به دادگاه تعیین کننده میزان و نوع پرداخت مهریه دادخواست اعسار در پرداخت مهریه تقدیم بکند. منظور از اعسار در پرداخت مهریه این است که با توجه به افزایش قیمت سکه، یا افزایش هزینه های زندگی، آقا توان پرداخت رقم مشخص شده توسط دادگاه را ندارد و درخواست کاهش میزان اقساط یا افزایش ماه های پرداخت سکه را می کند.

در این صورت آقا باید دادخواست اعسار در پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند و دفاعیات خود را به صورت شفاف در دادخواست قید کند. دادگاه بعد از بررسی های لازم دادخواست اعسار در پرداخت مهریه آقا را قبول و یا رد می کند. در صورتی که اعسار در پرداخت مهریه آقا قبول بشود، میزان و یا شرایط پرداخت به نفع آقا کمی تغییر می کند و در صورتی که دادخواست رد بشود، میزان و شرایط پرداخت به همان روال قبلی پابرجا خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.