تنظیم قرارداد اجاره منزل

تنظیم قرارداد اجاره منزل

آیا تنظیم قرارداد اجاره حتما باید در بنگاه انجام شود؟

در حال حاضر به خاطر اینکه درصد بالایی از مردم اجاره نشین هستند توجه به قوانین مربوطه به اجاره مسکن هم برای صاحب خانه و هم برای مستاجر لازم و ضروری  می باشد اما آیا تنظیم قرارداد اجاره منزل باید در بنگاه انجام شود؟

قرارداد اجاره منزل 

در رابطه با انجام  قرارداد اجاره منزل می توان عنوان نمود ، از آنجایی که قرارداد اجاره منزل یک قرارداد دو طرفه می باشد هر کدام از طرفین باید به حق و حقوق خود آشنایی داشته باشند تا در عقد قرارداد اجاره حقوق طرفین رعایت شود و به گونه ای انجام گیرد که بر عقد آن ایرادی وارد نگردد.

قرارداد اجاره منزل یا همان قولنامه از نظر قانونی در دادگاه اعتبار دارد به شرط آنکه به صورت قانونی تنظیم شده باشد  در این صورت  سندی عادی می باشد که در دعاوی مربوط به این اسناد مورد قبول واقع می گردد.

قرارداد اجاره منزل یا باید در بنگاه معاملات املاک و یا دفاتر ثبت اسناد تنظیم گردد البته تنظیم این قرارداد در این دفاتر باعث نمی گردد تا در زمره اسناد رسمی قرار گیرد زیرا اسناد رسمی شرایط تنظیم مخصوص به خود را دارند در هر حال اگر افراد در بنگاه مسکن اقدام به عقد قرارداد اجازه منزل بنمایند و جزییات این قراردادها را رعایت کنند دیگر بعدا دچار مشکل نخواهند شد،

صاحب خانه و مستاجر باید در بنگاه مسکن توافقات خود را که شامل مدت قرارداد و تعیین میزان قرارداد می باشد را در برگه های مخصوص که  اتحادیه در اختیار بنگاه ها قرار می دهد ثبت نمایند و مورد رهن یا اجاره را در آن مشخص کنند و هر کدام از طرفین نسخه ای را از قرارداد نزد خود نگه دارند و نسخه ای هم در نزد بنگاه نگهداری خواهد شد البته تمام مفاد قرارداد در دفاتر بنگاه ثبت و ضبط می گردد و اگر طبق توافق طرفین موردی برای فسخ قرارداد توافق شود نیز ذکر خواهد شد.

قوانین تنظیم قرارداد اجاره منزل در بنگاه

طبق قوانین تصویب شده تمام بنگاههای املاک باید معاملات و قراردادهای  مربوط به اجاره و خرید و فروش را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند تا با این کار تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مسکن برای دولت فراهم شود اما این کار کمتر صورت می گیرد و ثبت معاملات اجاره منزل بیشتر به صورت دستی در بنگاه ها انجام می شود.

قانون هم برای صاحبخانه و هم برای مستاجر حق و حقوقی در قرارداد قائل شده است و اگر این حقوق توسط دیگری نادیده گرفته شود حق فسخ قرارداد برای طرفین وجود خواهد داشت .

مستاجر باید در زمان سررسید اجاره ، اجاره بها را  طبق توافق در قرارداد اجاره پرداخت نماید و از صاحبخانه درخواست رسید نماید و این رسیدها را تا زمان اتمام مدت اجاره و تخلیه ملک نزد خود نگه دارد .

در اجاره منزل که در عقد قرارداد هم مورد اجاره مسکونی ذکر شود مستاجر حق تجاری و استفاده دیگری به جز سکونت در منزل را نخواهد داشت و اگر  غیر این صورت گیرد صاحبخانه حق فسخ قرارداد را خواهد داشت و مستاجر نباید اعتراضی داشته باشد.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.