طلاق توافقی فوری در کرج بدون جلسات مشاوره در سال ۱۴۰۱

طلاق توافقی فوری در سال ۱۴۰۱ و شرایط آن در سال جدید را در این مقاله برای شما دوستان عزیز توضیح میدهیم:

مراحل درخواست طلاق توافقی فوری

ق توافقیپروسه طلاق و انجام تشریفات قانونی آن با توجه به قانون مدنی ایران زمانبر است و می تواند مشکلات روحی و روانی مختلفی را برای زوجین و فرزندانشان به همراه داشته باشد. از این رو، بسیاری از زوجین طلاق توافقی را برای انجام جدایی انتخاب می کنند. در هنگام درخواست طلاق توافقی می بایست مراحلی را طی کنید.

با توجه به قوانین جمهوری اسلامی در خصوص طلاق، در صورتی که زوجین نسبت به مسائل مالی و غیر مالی که هنگام عقد ازدواج مکتوب نموده‌اند توافق کنند، مراحل درخواست طلاق توافقی از سوی قاضی جاری می‌شود. بدین ترتیب مراحل طلاق توافقی فوری در سال ۱۴۰۱ چه با حضور وکیل طلاق توافقی و چه بدون وکیل عبارت‌اند از:

در صورتی که موارد فوق تحقق یافتند، زوجین باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی قوه قضاییه دادخواست طلاق توافقی را ثبت و منتظر دریافت پیامک باشند. به محض دریافت پیامک از سوی دفتر خدمات قضایی قوه قضاییه ۲ الی ۳ روز فرصت دارند تا به یکی از شعب تعیین شده مربوط به دادگاه خانواده مراجعه نمایند و پرونده خود را تشکیل دهند.

مشاوره برای صلح و سازش

یکی از احکام طلاق توافقی پس از تشکیل پرونده مراجعه به مشاوره جهت صلح و سازش است. در این مرحله طرفین توسط مشاورانی که از سوی دادگاه معرفی می‌شوند راهنمایی شده و نماینده دادگاه حقوقی بدوی آن‌ها را دعوت به صلح و سازش می‌کند. طبق آمار رسمی کشور در این مرحله بیش از ۲۰ الی ۳۰ درصد زوجین از طلاق صرف نظر نموده و با دادن فرصت به یکدگیر به زندگی زناشویی خود بازگشته‌اند.

توافقات مالی و غیر مالی (مهریه، حضانت و …)

از دیگر احکام متارکه مصالحت آمیز سازش جهت توافقات مالی و غیر مالی نظیر مهریه و ، حضانت فرزندان و نفقه است. به طور کلی این توافقات شامل موارد زیر می‌گردد:

اعلام کتبی سازش یا عدم سازش

همانطور که در قسمت قبل گفته شد زوجین باید در خصوص مسائل مالی و غیر مالی توافق کنند؛ در غیر این صورت باید نسبت به هرگونه اختلاف، اعتراض خود را به صورت کتبی به وکیل طلاق توافقی خود تقدیم کنند. نماینده زوجین نیز وظیفه دارد تا تمامی تلاش خود را برای پیروزی موکل خود انجام دهد.

صدور رای دادگاه

در این مرحله، دادگاه به عنوان مرجع رسیدگی کننده به پرونده منصوب می‌شود و به صدور حکم با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق می‌پردازد. رای دادگاه معمولا بعد از گذشت ۱۰ روز به طوجین ابلاغ خواهد شد و آن‌ها چند روز فرصت دارند تا نسبت به حکم صادره اعتراض نمایند. در صورت عدم اعتراض، دادگاه با استناد بر این که زوجین حکم را پذیرفته‌اند، مراحل صدور حکم طلاق توافقی را اجرا می‌کند. لازم به ذکر است بعد از گذشت موعد اعتراض، حکم صادره قطعی بوده و دیگر هیچگونه اعتراض و تجدیدنظری به آن وارد نیست.

ثبت طلاق در دفترخانه

در اینجا مراحل درخواست طلاق توافقی به آخرین گام خود می‌رسد. در این مرحله حضور زوجین در یکی از دفترخانه های طلاق برای امضای حکم طلاق ضروری است. زوجین ۳ ماه فرصت دارند تا نسبت به امضای حکم طلاق به دفترخانه مراجعه کنند. در غیر این صورت دادگاه حکم به طلاق غیابی داده و مراحل ثبت نهایی توسط دفترخانه طی می‌شود. حضور ۲ شاهد برای این کار ضروری است. زوجین می‌توانند از وکیل طلاق توافقی خود و یکی از آشنایان خود برای شهادت طلاق استفاده کنند. پس از آن نیز زوجین باید ۱ ماه و ۳ روز عده نگه دارند که این موضوع برای زنان یائسته ضرورتی ندارد.

طلاق فوری در سال 1401

طلاق فوری در سال ۱۴۰۱

بیشتر بخوانید : بهترین وکیل تهران کیست؟

مراحل درخواست طلاق توافقی بدون وکیل

به طور کلی مراحل گرفتن طلاق توافقی بدون وکیل از سه مرحله تشکیل شده است:

مرحله اول: ارائه دادخواست طلاق توافقی

در حال حاضر دو روش برای اخذ رای طلاق توافقی وجود دارد:
۱٫ روش اول

زوجین ابتدا در سایت zaman.behzisti.net ثبت نام کنند. سپس چند جلسه ۴۵ دقیقه ای مشاوره قبل از طلاق برای آنها تنظیم می شود که باید در آنها شرکت کنند. بعد از اتمام جلسات، در صورت توافق و اصرار زوجین بر طلاق، گواهی عدم انصراف از طلاق از سوی مرکز مشاوره صادر می شود.

۲٫ روش دوم

در این روش می بایست دادخواست طلاق توافقی را در دفتر خدمات قضایی به ثبت برسانید. برای این منظور مرد و زن هر دو بایستی در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند. ابلاغیه های دادگاه به صورت پیامک و از طریق حساب کاربری زوجین برای آنها ارسال می شود و آنها می تواند با ورود به حساب کاربری خود ابلاغیه های دادگاه را مشاهده و پیگیری کنند. فعلا در روش دوم، زوجین نیاز به شرکت در جلسات مشاوره ندارند. صدور نتیجه و رای نهایی در این روش و ابلاغ آن به زوجین بین ۱۰ تا ۲۰ کاری زمان خواهد برد.

مرحله دوم: مراجعه به دادگاه
 پس از ثبت الکترونیکی دادخواست طلاق توافقی، دادخواست به دادگاه ارسال می گردد. بعد از مشخص شدن شعبه توسط معاون ارجاع مجتمع قضایی خانواده، پیامکی حاوی شماره پرونده و شعبه از سوی دادگاه برای زوجین ارسال می شود. سپس زوجین به واحد مشاوره معرفی می شوند. مشاور دادگاه دلایل طلاق را پرس و جو می کند. بعد از اینکه زوجین درباره مسائل مالی و غیر مالی مانند مهریه، حضانت فرزند و… توافق کردند؛ این توافق به صورت مکتوب توسط زوجین امضا می شود. سپس توافق نامه طلاق توافقی صادر  و زوجین به یکی از شعبات دادگاه ارجاع داده می شوند.

رای دادگاه بسته به نحوه عملکرد هر شعبه، ممکن است در همان روز یا چند روز  بعد صادر شود. در برخی موارد ممکن است جلسه دادگاه و رسیدگی تشکیل شود که در آن  قاضی بعد از شنیدن صحبت های زن و شوهر و اصرار آنها بر طلاق، گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند. زوجه با امضای این گواهی، هرگونه حق درخواست تجدیدنظر و فرجام خواهی را از خود سلب می کنند. لازم به ذکر است که مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه پس از تاریخ قطعیت است.

مرحله سوم: ثبت طلاق در دفتر رسمی ازدواج و طلاق
بعد از اخذ رای، زوجین سه ماه فرصت دارند تا با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق، طلاق خود را ثبت کنند.  در این مرحله زن باید گواهی عدم بارداری خود را به دفترخانه تحویل دهد. چنانچه زوجه باکره باشد، جهت معاینه به پزشکی قانونی معرفی می شود. پس از اینکه دفاتر مربوط به طلاق توافقی امضا شد و صیغه طلاق جاری گشت، می بایست اصل عقدنامه به سردفتر تحویل داده شود. سردفتر شناسنامه ها را مهر و امضا کرده سپس طلاق نامه را همان روز یا چند روز بعد به زوجین تحویل می دهد.
مراحل درخواست طلاق توافقی از طرف زن
مراحل دادخواست طلاق توافقی از طرف زن شامل سه مرحله ثبت درخواست، حضور در دادگاه و ثبت طلاق در دفتر رسمی ازدواج و طلاق است. زوجه قبل از دادخواست باید بر سر تمام موارد زناشویی مخصوصا مسائل مربوط به شوهر به توافق رسیده باشد. این توافق در زمان دادگاه یا قبل از آن بایستی در دفتر ثبت اسناد ثبت شده باشد.
مراحل درخواست طلاق توافقی از طرف مرد
درخواست طلاق توافقی از طرف مرد نیز همانند درخواست از طرف زن، مراحلی دارد که تقریبا مشابه با درخواست طلاق از سوی زوجه است. مرد پس از ارائه درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش و تعیین زمان دادگاه، با در دست داشتن مدارک لازم به شعبه مربوطه مراجعه می کند. در صورتی که پیش از دادگاه توافقات لازم بر سر مسائل مالی بین زن و مرد و حضانت فرزندان در دفترخانه طلاق انجام نشده باشد، می توان این مورد را در زمان برگزاری دادگاه طلاق توافقی، به صورت رسمی ثبت نمود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.