حقوق همسایگی و قوانین تملک آپارتمانها چیست؟

حقوق همسایگی

در گروه وکلای آرتین برآنیم تا در مورد قوانین آپارتمان نشینی و حقوق همسایگی در مجتمع های مسکونی برای شما عزیزان بگوییم:

 حقوق همسایگی در آپارتمان نشینی چیست؟

 

در مجموعه های شهری به دلیل اینکه مشکلاتی در مورد آپارتمان نشینی بوجود نیاید مقرراتی در این خصوص وضع شده است که باید تمامی افراد این قوانین را رعایت نمایند و از حقوق همسایگی در آپارتمان نشینی کاملا آگاه باشند.

قانون تملک آپارتمان ها

اگر افرادی که در یک آپارتمان در کنار هم زندگی می کنند بتواند به حقوق همسایگی یکدیگر احترام بگذارند و این دو اصل زیر را رعایت نمایند هیچگاه دچار مشکل نمی شوند

  1. حقوق همسایگی دیگران باید رعایت شود و این حقوق محترم شمرده شود
  2. آزار نرساندن به همسایگان و درک و صبوری در مقابل آزار و اذیت همسایگان

تعریف حق شارژ در آپارتمان

آپارتمانی که در آن زندگی می کنید دارای هزینه های مشترکی است که تمامی ساکنان از آن استفاده می کنید و باید نسبت به پرداخت این هزینه ها مسئولیت داشت

هزینه های آپارتمان می تواند بخاطر نگهبانی و حفاظت فیزیکی مجموعه و نگهداری از فضای سبز و ….. باشد که امکان دارد یک آپارتمان تمامی این موارد را در برگیرد و یا فقط تعدادی از آنها را در برگیرد.

محاسبه حق شارژ ساختمان در حقوق همسایگی

پرداخت حق شارژ ساختمان بر عهده اهالی آپارتمان می باشد که نسبت به پرداخت آن مسئول هستند خواه از آن استفاده نمایند و چه استفاده نکنند. اگر شخصی ادعا نماید که هزینه را پرداخت نمیکند به این دلیل که از برخی موارد مثل پارکینگ که چون ماشین ندارد استفاده نمی کند پس لزومی به پرداخت هزینه تمیزکاری پارکینگ نیست پس در این صورت به موجب قانون هیأت مدیره مرتکب جرم شده است و برای او اظهارنامه فرستاده می شود که در آن مبلغ بدهی درج شده است و اگر مرتکب جرم ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه اقدام به پرداخت آن ننماید هیأت مدیره باید به مراجع قضایی شکایت کند و دادگاه ها باید این موارد شکایتی را خارج از نوبت بررسی و رسیدگی نمایند.

پس از بررسی دادگاه باید شخصی که تخلف انجام داده از خدمات عمومی محروم نماید تا زمانی که بدهی خود را بپردازد. اگر شخص متخلف از پرداخت بدهی امتناع نماید جریمه شخص تا سقف ۲برابر قابل افزایش خواهد بود.

حقوق همسایگی

حقوق همسایگی

تغییر در ساختمان در حقوق همسایگی

با استناد به قانون تملک آپارتمانها یکی از حقوق همسایگی این است که هر یک از مالکان میتوانند با رعایت این قوانین عملیات و تغییراتی را در در بخشی از ساختمان بوجود آورند برای استفاده بهتر اما این در شرایطی است که بیشتر ساکنین نسبت به این تغییرات راضی باشند در غیر این صورت حق ندارند هیچگونه تغییری را ایجاد نمایند مثلا در صورتی میتوانند نمای بیرون ساختمان را تغییر دهند که اکثریت ساکنین آن به این کار راضی باشند.

توافقات میان ساکنین در حقوق همسایگی

برای جلوگیری از بروز اختلافات میان ساکنین آپارتمان میتوان به مواردی اشاره کرد که با وجود اینکه در قانون نیامده اما میتوان از این قوانین استفاده کرد بدین صورت که هیئت مدیره مجتمع با استفاده از این قوانین قانون هایی را برای آپارتمان تنظیم نماید تا ساکنین از آن آگاه باشند و این قوانین را رعایت نمایند:

  1. همکاری با هیئت مدیره مجتمع و مسولین محترم دیگر آپارتمان
  2. در حفظ و نگهداری اماکن عمومی اطراف ساختمان مانند بلوک ها و یا لابی کوشا باشیم و آموزش های لازم را  هم جهت نگهداری به کودکان ارائه دهیم.
  3. کپسول های آتش نشانی باید در راهرو ها نصب شوند و نحوه استفاده از آن باید به ساکنین ساختمان آموزش داده شود
  4. در ساعت هایی از روز که مشخص می شود از هرگونه سرو صدای نامتعارف خودداری شود.
  5. مجاز نبودن تغییرات در ساختمان در صورت ایجاد صدمه به اسکلت ساختمان
  6. در صورت گرفتگی لوله های فاضلاب و مشکلاتی از این قبیل ساکنان همان واحد که مشکل ایجاد شده مسئول جبران خسارت خواهند بود.
  7. انبار آپارتمان فقط برای ساکنین و وسایل شخصی آنها می باشد و ساکنین حق ندارند آن را به دیگران اجاره دهند و یا استفاده تجاری از انبار نمایند.
  8. نمی توان مانع استفاده قسمت های مشترک سایر ساکنین شد و مسدود نمودن راه دیگر ساکنین ممنوع می باشد.
  9. در صورت برگزاری جشن و یا مراسم سوگواری باید از مدیر مجتمع یا بلوک اجازه گرفته شود.

در هنگام اسباب کشی اثاث منزل باید با مدیر مجتمع یا بلوک هماهنگی هایی انجام شود.

حل دعاوی بین ساکنین آپارتمان و حقوق همسایگی

موارد بسیار دیگری نیز در خصوص قوانین آپارتمان نشینی وجود دارد که میتوان به آنها اشاره کرد و ملزم به رعایت آنها شد.

تدوین و تصویب قانون تملک آپارتمان ها

قانون تملک آپارتمان ها ، اصلی ترین قانونی است که در ایران ناظر بر رعایت مقررات و نظم در آپارتمان و مدیریت مجموعه های مسکونی است. این قانون ابتدا در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسید. سپس با بازنگری مجدد و تدوین اصلاحات، در سال ۱۳۷۶ به همراه آیین نامه های اجرایی تنظیم و انتشار یافت. آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی یکی از ابتدایی ترین نمونه های زندگی جمعی در جوامع بشری است. آنچه می تواند افراد یک جامعه را از بروز اختلافات در امان بدارد، آگاهی آنها از حقوق خود و حقوق متقابل بین افراد و قوانین حاکم بر جامعه مشترکشان است.

موارد قانونی آپارتمان ها

بارها با این مسأله مواجه شده ایم که بروز یک پدیده جدید در بین جوامع، منجر به پیدایش چالش های جدیدی شده است و این چالش ها تا وضع قوانین جدید برای برخورد با آن پدیده ادامه داشته است. اینجاست که نقش عرف و قانون در تنظیم رفتارها و عکس العمل ها و استفاده صحیح از پدیده های نو ظهور اهمیت پیدا کرده و از بروز مشکلات جلوگیری می کند. کمبود شدید فضای شهری برای اسکان افراد نیز منجر به ظهور پدیده آپارتمان نشینی یا شهرسازی عمودی در یک صده گذشته شد. از همین رو قوانین آپارتمان نشینی برای مقابله با چالش ها و تنظیم باید و نبایدهای رفتار ساکنین آپارتمان ها تنظیم شد. بسیاری از مواد قانون تملک آپارتمان ریشه عرفی داشته که ضرورتاً به شکل قانون لازم الاجرا، تدوین شده است.

از همین رو قانون تملک آپارتمان ها با موضوعات زیر تنظیم شده است:

  • قسمت های اصلی و مشاعی ساختمان
  • حقوق مالک و تعهدات وی
  • مجمع عمومی ساختمان و اداره آپارتمان
  • مدیریت ساختمان
  • شارژ مستقل هر واحد و هزینه های مشترک آن
  • هزینه سرایداری
  • نظم و انضباط عمومی آپارتمان

وظایف مدیر ساختمان در قانون تملک آپارتمان ها

در ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی این قانون، مدیران ساختمان، علاوه بر مدیریت ساختمان، وظیفه حفظ و نگهداری آن را بر عهده دارند. بنابر این مدیر وظیفه دارد ساختمان را در مقابل آتش سوزی بیمه نموده و سهم بیمه را به تناسب قدر السهم هر یک از مالکان از زیر بنا از آنها دریافت نماید. در صورت امتناع مدیر از بیمه ساختمان و بروز حوادثی چون آتش سوزی، مدیر آپارتمان مسئول جبران خسارت های وارده خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.