طلاق غیابی چطور انجام میشود و چه مدارکی نیاز دارد؟

طلاق ایرانیان مقیم خارج از ایران

در این مقاله سعی بر آن داریم تا به طور مبسوط طلاق غیابی را برای شما عزیزان تشریح کنیم. ما در گروه وکلای آرتین با توجه به شرایط زوجه و عسر و حرج به وجود آمده از غیاب زوج پرونده طلاق غیابی را به بهترین شکل انجام خواهیم داد

همانطوری که می‌دانید طلاق انواع مختلف و دلایل مختلفی دارد که یکی از انواع آن طلاق غیابی است. طلاق می‌تواند از نوع توافقی باشد به این معنی که همه چیز بر اساس توافقات خانم و آقا پیش بروند.

مثلا پرداخت مهریه بسته به توافقات باشد یا حضانت فرزند با توجه به توافقات اجرا شود. به صورت کلی طلاق توافقی نوعی از طلاق است که هر دو نفر به طلاق رضایت دارند. طلاق می‌تواند یک طرفه از جانب خانم و یا آقا باشد. در طلاق از طرف آقا، خانم راضی به طلاق نیستند و آقا باید با پرداخت نفقه، اجرت المثل، مهریه و اجرا کردن شرط تنصیف دارایی اقدام به طلاق بکند.

در طلاق یک طرفه از جانب خانم، آقا راضی به طلاق نیستند و خانم می‌تواند یا با داشتن حق طلاق یا وجود یکی از شروط ۱۲گانه‌ی سند ازدواج اقدام به طلاق بکند که در طلاق از طرف خانم مهریه و نفقه به ایشان تعلق می‌گیرد ولی اجرت المثل و شرط تنصیف دارایی فقط در طلاق از سمت آقا اجرا می‌شود. نوعی دیگر از طلاق که اشتباهات زیادی درباره آن وجود دارد طلاق غیابی می‌باشد که در ادامه راجع به شرایط، مدارک، قوانین طلاق غیابی مطالعه می‌کنیم.
طلاق غیابی

طلاق غیابی

طلاق غیابی چیست؟

برای آنکه بتوانیم در این باره صحبت کنیم باید ابتدا تعریف درستی از طلاق به صورت غیابی داشته باشیم. به صورت کلی وقتی در طلاق توافقی یا طلاق یک طرفه اقدام به طلاق صورت می‌گیرد هر دو نفر در جلسه دادگاه حضور پیدا می‌کنند و دلایل طلاق آنها بررسی شده و حکم طلاق صادر می‌شود.

برای درک بهتر درباره طلاق غیابی باید مفهوم حکم غیابی را نیز بررسی کنیم. حکم غیابی حالتی است که خانم یا آقا دادخواستی تنظیم کرده و طرف مقابل این دادخواست یا ابلاغیه را شخصا تحویل نگرفته باشد و یا لایحه‌ای در خصوص طلاق نفرستاده باشند و محکوم شده باشند حکم غیابی صادر می‌شود که این حکم تا بیست روز قابل رسیدگی مجدد هستند.

طلاق غیابی هم به این صورت است که اگر در زمان مشخص شده توسط دادگاه شخص حضور پیدا نکند یا ابلاغیه به دستش نرسیده باید و یا لایحه‌ای ارسال نکرده باشد،حکم طلاق غیابی صادر می‌شود.

طلاق از طرف خانم به صورت غیابی

همانطوری که می‌دانید شرایط طلاق از طرف خانم و آقا متفاوت است که این شرایط برای خانم در قانون ما سخت تر است. یعنی دلایل محدودتری برای طلاق می‌تواند داشته باشد. در طلاق غیابی نیز به همین صورت است که خانم تحت شرایط خاص می‌تواند اقدام به طلاق کند.

اگر خانم وکالت در طلاق از سمت آقا داشته باشد یعنی در زمان عقد جز شروط ضمن عقد این موضوع را مکتوب و امضا کرده باشند یا بعد از عقد از طریق اسناد اقدام به دادن وکالت در طلاق به خانم کرده باشند، خانم می‌تواند بدون حضور آقا اقدام به طلاق بکند و در صورتی که ابلاغیه را شخص آقا تحویل نگرفته باشد یا لایحه‌ای ارسال نکرده باشد، حکم طلاق غیابی محسوب می‌شود.

بر اساس ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی:

“هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او می تواند تقاضای طلاق کند در این صورت با رعایت ماده ۱۰۲۳ حاکم او‌ را طلاق می‌دهد.”

ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی:

“در مورد مواد ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ و ۱۰۲۲ محکمه وقتی میتواند حکم موت فرضی غایب را صادر نماید که در یکی از جرائد محل و یکی ‌از روزنامهای کثیرالانتشار تهران اعلانی در سه دفعه متوالی هر کدام به فاصله ۱ ماه منتشر کرده و اشخاصی را که ممکن است از غایب خبری داشته‌ باشند دعوت نماید که اگر خبر دارند به اطلاع محکمه برسانند هر گاه یک سال از تاریخ اولین اعلان بگذرد و حیات غایب ثابت نشود حکم موت‌ فرضی او داده میشود.”

بر اساس قوانینی که در پاراگراف‌های قبلی توضیح دادیم در صورتی که آقا مدت چهارسال حضور نداشتند با رعایت شرایط گفته شده خانم می‌تواند اقدام به طلاق کند.

دلایل دیگر برای طلاق از طرف زن

بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی:

“در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌نماید.”

این مربوط به یکی از موارد شروط ۱۲ گانه‌ی عقد می‌باشد که در صورت عدم پرداخت نفقه به مدت ۶ ماه خانم می‌تواند اقدام به طلاق کند. نفقه به مبلغی گفته می‌شود که آقا برای گذران زندگی خانم مانند خوراک، پوشاک و خدمات درمانی خانم باید پرداخت کند.

بر اساس ماده ۱۱۳۰:

” در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود. عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.
با استناد به این ماده خانم می‌تواند در صورت عسر و حرج اقدام به طلاق کند و در صورتی که آقا ابلاغیه را دریافت نکند یا لایحه ارسال نکند طلاق به صورت غیابی صورت می‌گیرد.

طلاق از طرف آقا به صورت غیابی

طلاق ازسمت مرد در هر حالتی راحت تر از طلاق از طرف خانم می‌باشد که این مورد در طلاق غیابی هم صدق می‌کند. بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی:” مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.”

با توجه به ماده‌ی قبل آقا می‌تواند در هر شرایطی خانم را طلاق دهد و رای طلاق هم صادر می‌شود ولی اگر حالتی باشد که ابلاغیه به شخص خانم تحویل داده نشود یا خانم لایحه ارسال نکند، طلاق به صورت غیابی ثبت می‌شود.

طلاق غیابی

طلاق غیابی

همانطوری که گفتیم اگر طلاق از جانب آقا باشد باید مهریه، نفقه و اجرت المثل خانم را در هر شرایطی پرداخت کنند. ولی از انجایی که در طلاق غیابی از طرف شوهر، خانم حضور ندارند پس پرونده مربوط به امور مالی باز می‌ماند.

وکیل برای طلاق غیابی

حضور وکیل درهر زمینه حقوقی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. از آنجایی که قوانین هر روزه در حال تغییر هستند و دادگاه‌ها شلوغ و سرسام آورند پس حضور شخصی که اولا به تمامی قوانین به روز تسلط داشته باشد و دوما بتواند به جای ما برای انجام امور حقوقی‌مان در دادگاه حضور پیدا کند بسیار کمک کننده است.

برای انجام طلاق غیابی هم می‌تواند وکیل گرفت تا به جای ما مراحل را پیش ببرد. لطفا برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی ما در موسسه دادسو تماس بگیرید تا به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

این نوع طلاق چه مدت طول می‌کشد؟

متاسفانه برای پاسخ به این سوال جواب قطعی وجود ندارد. چرا که بسته به اینکه طلاق غیابی از طرف زن باشد یا از طرف مرد، علت طلاق نبودن مرد باشد، پرداخت نفقه باشد، نبودن خانم باشد یا موارد دیگر زمان‌ها متفاوت است. برای مثال در صورتی که آقا به مدت ۴ سال حضور نداشته باشند باید اطلاعیه‌ای در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شود، مدت زمانی بگذرد تا بعد از بررسی‌ها حکم طلاق داده شود.

پس برای جواب این سوال بهتر است با کارشناسان حقوقی ما در دادسو تماس بگیرید و پرونده خود را شرح دهید تا به صورت حدودی بعد از بررسی پرونده شما بگویند که طلاق غیابی چه مدت طول می‌کشد.

طلاق در دوران عقد به صورت غیابی امکان دارد؟

برای توضیح این موضوع باید ابتدا مشخص کنیم که منظورمان از دوران عقد زمانی است که از نظر قانونی خانم و آقا، زن و شوهر محسوب می‌شوند چرا که صیغه عقد بین آنها جاری شده است. پس از آنجایی که خانم و آقا، زن و شوهر قانونی هستند به دلیل هر کدام از مواردی که در قبل توضیح دادیم می‌تواند اقدام به طلاق غیابی در دوران عقد کنند.

مثلا ممکن است آقا بعد از عقد به مدت طولانی حضور نداشته باشد. یا اعتیاد شدید داشته باشند تا خانم به دلیل عسر و حرج بتواند اقدام به طلاق بکند. که در صورتی که ابلاغیه را شخص مقابل دریافت یا لایحه‌ای برای دادگاه نفرستاد طلاق غیابی حساب می‌شود. ولی بهتر است توجه داشته باشید در طلاق در دوران عقد به صورت غیابی مدتی برای رسیدگی مجدد در نظر گرفته شده است.

طلاق غیابی در خارج از کشور

همانطوری که می‌دانید امور مربوط به احوال شخصیه افراد ایرانی درهر کجایی که زندگی کنند مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود. برای مثال طلاق، ازدواج، امور مربوط به شناسنامه و …

از آنجایی که طلاق غیابی یکی از انواع طلاق است پس اگر خانم و آقایی که می‌خواهد برای طلاق غیابی اقدام کند باید با ذکر یکی از دلایلی که گفتیم به وکیلی در ایران وکالت دهد تا کارهای طلاق غیابی در خارج کشور را پیش ببرد. برای این کار کافی است از طریق سامانه میخک وکالتنامه‌ای تنظیم کرده و به وکیل مورد اعتمادتان وکالت دهید.

طلاق از نظر شرعی

از نظر شرعی احکام و سوالاتی درباره این نوع طلاق وجود دارد که به پرتکرار ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • اگر طلاق غیابی به صورت رجعی باشد در مدت عده آقا می‌تواند به همسر خودش رجوع کند تا زندگی ادامه پیدا کند.
  • اگر طلاق غیابی از طرف خانم بوده و دلیل آن عسر و حرج بوده که به دستور دادگاه طلاق صورت گرفته، آقایی که از طلاق خبر پیدا کند نمی‌تواند خانم را مجبور به تمکین کند چرا که طلاق به دستور دادگاه انجام شده است.

 

مدارک لازم برای طلاق غیابی

به طور کلی مدارک لازم برای این نوع طلاق می‌تواند متفاوت باشد. ولی از طرف هر شخصی که اقدام شده باید شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج وجود داشته باشد. برای مثال اگر طلاق از طرف خانمی باشد که حق طلاق دارد و قصد طلاق غیابی رادارد باید به همراه مدارک گفته شده وکالت درطلاقش را نیز همراه داشته باشد.

به صورت کلی می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته، علت و نوع طلاق را توضیح دهید تا مدارک مورد نیاز برای طلاق را به شما بگویند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.